Nedsænket bruseniche?

Et af de efterhånden mange projekter vi har gang i, ifbm vores komplette hus-renovering, er badeværelset. Badeværelset er ikke et af de store, nemlig 1,60x2,45. Nede for enden af værelset var et indmuret badekar.

For at få nedlagt gulvvarme op opført nye vægge i multiplader (de gamle var sat på et knap så godt fundament af lidt mursten og trækiler :s) er alt strippet og vægge revet ned. Vi vil så opføre nye vægge på samme placeringer, så vi ændre ikke på rummets størrelser (det var ellers oplagt, men det går for meget udover de tilstødende rum).

Kæresten vil meget gerne beholde badekaret, hvor imod jeg meget nødigt vil have et badekar. Det er husets eneste badeværelse, og jeg er absolut ikke meget for at tage brusebad i et badekar hver dag, og der er ikke plads til begge.

Jeg kom så til at tænke på om man kunne lave et slags kompromis. Jeg skal alligevel have hakket store dele af gulvet op og godt derned af for at få i lagt isolering mm.

Kan man lave en nedsænket bruseniche som samtidig kan fungere som badekar? Det behøves ikke nødvendigvis kunne holde helt så mange liter som et normalt badekar - kæresten har udtalt at hvis man blot kan soppe lidt i det, er hun også glad (der er så meget jeg ikke forstår åbenbart ;-))

Jeg søgte lidt på Google, men kunne ikke finde meget. Fandt så en salgsannonce hos Home hvor det pågældende hus faktisk havde en sådan - se nedenstående billede.

Hvad kræver det, hvis noget specielt, for at lave en sådan løsning? Min tanke er at der skal være en håndbruser og en hovedbruser indbygget i væggen - så altså ikke noget kar-batteri. Selve størrelsen tænker jeg bliver nogen lunde som det gamle badekar - dvs ca 160x70.

Hvad skal jeg være opmærksom på, og er der nogle ting i et sådan projekt der er meget dyrere end bare at lave et almindelig bruseniche? Jeg skal jo som nævnt alligevel grave ud, så man er jo dernede og rode alligevel.


/Jesp3r

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal huske at vådrumssikre i hele den nedsænkede niche.
Og så kan der opstå problemer med kloakeringstilslutningen, der måske ikke ligger så dybt i gulvet lige nu?

Eneste andet problem jeg kan komme på, er at man kan slå sig halvt ihjel, når man skvatter ud over kanten og lander nede i hullet.
Har I små børn, er det nok noget I bør tænke over

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

En spektakulær ide.

Men en bruseniche bør vel ikke være mindre end 80cm og helst 90cm bred.
Endvidere skal der vel være et trin eller 2 ned i brusenichen/badekarret. Og det fylder jo alt sammen.

Hvad med i stedet at bygge et nedsænket badekar, som vel skal være ca. 40 cm dybt, startende 5 cm over gulvniveau. Og der behøves ingen trin ned i karret.
I ”fodenden” laver du en slags bro eller platform, (min. 80x80cm, men gerne større) eller hvad du vil kalde det. Nogenlunde i niveau med gulvet jo. Den skal formodentlig ligge løst, være af en stærk let konstruktion, måske en ristekonstruktion. Og den skal naturligvis være så åben at vandet løber igennem og forsvinder ud af badekarets afløb.
Hele arrangementet kan naturligvis laves på mange måder, kun fantasien sætter grænser.

Kun er det sikkert at broen/platformen skal kunne fjernes. For så bliver der plads til 2 i badekaret. Det er nemmelig rigtig hyggeligt skal jeg sige dig.
Skrevet af jbr på 28 jan 2011 22:26
Du skal huske at vådrumssikre i hele den nedsænkede niche.
Og så kan der opstå problemer med kloakeringstilslutningen, der måske ikke ligger så dybt i gulvet lige nu?

Eneste andet problem jeg kan komme på, er at man kan slå sig halvt ihjel, når man skvatter ud over kanten og lander nede i hullet.
Har I små børn, er det nok noget I bør tænke over

Yes - det hele skal selvfølgelig vådrumssikres. Jeg har en aut. kloakmand med på sidelinien, så hvis der er behov for at få flyttet kloak skulle det være til - det er jo rart

Den med at snuble og falde har jeg selvfølgelig også selv tænkt på - vi har ingen børn, og har heller ikke planer om det. Men derfor kunne man jo godt selve falde alligevel. Det jeg tænker er at opsætte et glaspanel langs de 160 i længden. I bunden (altså i modsatte ende af hovedbruseren) er der så en åbning (evt glas dør?), hvor der også er et enkelt trin ned - dvs trinnet laves kun i bunden af arrangement og ikke i den fulde længde. Og så kan man vel skridsikre disse trin omkring trappen?

/Jesp3r

Skrevet af hpox på 28 jan 2011 22:30
En spektakulær ide.

Men en bruseniche bør vel ikke være mindre end 80cm og helst 90cm bred.
Endvidere skal der vel være et trin eller 2 ned i brusenichen/badekarret. Og det fylder jo alt sammen.

Hvad med i stedet at bygge et nedsænket badekar, som vel skal være ca. 40 cm dybt, startende 5 cm over gulvniveau. Og der behøves ingen trin ned i karret.
I ”fodenden” laver du en slags bro eller platform, (min. 80x80cm, men gerne større) eller hvad du vil kalde det. Nogenlunde i niveau med gulvet jo. Den skal formodentlig ligge løst, være af en stærk let konstruktion, måske en ristekonstruktion. Og den skal naturligvis være så åben at vandet løber igennem og forsvinder ud af badekarets afløb.
Hele arrangementet kan naturligvis laves på mange måder, kun fantasien sætter grænser.

Kun er det sikkert at broen/platformen skal kunne fjernes. For så bliver der plads til 2 i badekaret. Det er nemmelig rigtig hyggeligt skal jeg sige dig.

Jeg kunne nok lave den en anelse bredere - men 90 er ihvertfald absolut max, og nok hellere 80, så det ikke tager for meget af rummet. En bruse niche på 160x80 er vel også lidt af en klippert? ;-)

Har også tænkt på badekaret (det var faktisk der ideen startede), men jeg syntes personligt selv bedre om denne ide, uden badekar. Min holdning er lidt at hvis man ikke har plads til et badekar af en ordentlig størrelse, så skal man hellere undvære det, i stedet for at "mase" det ind i rummet.

Jeg bliver mere og mere glad for min ide...

/Jesp3r

Og hvis man skal have mulighed for at holde på vandet ligesom i et badekar, så skal det jo være et afløb med en prop af en slags, så det ikke løber ud. Men hvor finder man lige sådan noget som er godkendt til indbygning?

/Jesp3r

Du monterer et almindeligt afløb, med vandlås.
Dertil køber du en dækplade med prop.
Vupti, så holder du på vandet

Du kan se den her, på side 2.02... sådan ca. midt på siden.
http://purus.dk/data/archive/Afsnit2_01_2_04.pdf


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Bare lige en idé

Jeg kiggede engang på et hus, hvor brusekabinen bestod af en nedgravet brøndring, beklædt med fliser (ja, det kan godt lade sig gøre, hvis ringen har en pæn størrelse og fliserne ikke er for store.)

Man kunne evt. lade den stikke 15-20 cm op over gulvniveau, "fræse" en indgang i ringen og støbe et trin i siden, så det er lettere at træde ned i karret.

Den kunne let passe ind i et hjørne og ville ikke fylde meget.

Et ilaliensk firma der hedder BMood laver nogle flotte buede gennemsigtige døre i alle mulige farver. Måske kunne man passe dem til, og så få en kabine der ser ud i den her retning: (Undskyld kvaliteten, men det er bare lige hurtigt tegnet)

Hvis man laver det med buede glasdøre, skal man ikke lave "udfræsningen", men bare træde over kanten. Ellers findes der jo nogle flotte runde bruseforhængsarrangementer... eller man kunne LDS...
I bunden laver du jo så bare kloakeringen med den nævnte dæklade og prop.
Og så kan man jo bruge trinet til at sidde på, når der "karbades".

Som sagt, bare en idé.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hvordan endte du med at lave din bruseniche?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis