Bordplade overflade?

Jeg har købt en bordplade i bøgetræ som jeg vil bruge som computerbord.

Indtil videre har jeg fræset kanterne runde og slebet den med ekcentersliber med korn 120, derefter har jeg tørret den af med en fugtig klud for at få træet til at rejse sig.

Næste trni  er selvfølgelig mere slibning med stadig finere korn indtil den er glat som en ung piges inderlår (hvis I kan huske det).

Skal jeg bruge lak, eller er det bedre med olie eller voks?

Jeg har dårlige erfaringer med lak (vandbaseret Blitza) det bliver klistret der hvor mine fedtede fingre rører, men den rigtige Blitza er sikkert mindre følsom.

Hvad vil I kloge hoveder råde mig til?


Hilsen Aksel

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Giv den en omgang olie, lad det trække ind i et par dage og så giver du den en tur til...

Efter 1 md så giver du den samme tur igen...

Det er gjort ved min og den har holdt fint i snart 6 år.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Giv den noget lak.
3 lag, så holder det din tid ud.
NJL : Tak fordi du nævnte mellemslibning , den havde jeg glemt...

Bruger det normalt kun når jeg sliber gulve

Grunden til olie er nemmere at lave en rep i er at træet vil "rejse" sig efter endt behandling, det vil en lak ikke gøre...

NJL : Er du enig i dette?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen.
Efter endt olie behandling skulle træet ikke gerne rejse sig. så skulle mellem slibninger og olie behandlinger have løst det. når i dette tilfælde bordpladen bliver tørstig efter olie efter mange gange rengøring af pladen, er det bare af lave en ny behandling. og kommer der pletter efter kaffe koppen som ikke går af ved rengøring er det bare et stykke sandpapir på pletten og ny olie. modsætning til lak. der skal hele pladen have mat slibning og ny lak hvis der kommer ridser og skrammer.
træ rejsning er det samme om det er lak eller olie. der skal mellemslibes om det er det ene eller det andet der kommer på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis