PARTY TØMMERFLÅDE

Hej Hej,

Jeg skal i gang med en tømmerflåde! Ha læst de tidligere forums, men tænkte lige jeg ville starte en ny.

Tømmerflåden skal bruges til sommer vi alle vennerne kan chille ud på vandet. Lig med nogle øl og grille lidt derude og så bade.
Jeg vil først og fremmest høre om nogle regler. Må tømmerflåden godt ligge ned ved vandet? Altså uden en form for tilladelser? Må der komme en mindre motor på? Og kan der komme sådan en på?

Tømmerflåden skal ca være 4x5 meter. Og der skal muligvis være en bænk, grill og andre små ting. Den skal også kunne bære +10 personer. 
Hvor mange liters tønder skal jeg bruge? For at den kan ligge MEGET stabilt og tæt på vand?

Jeg vil lave nogle tegninger når jeg er klar til det.

Regnede meget med et svar fra Dr_Lynn!

 

187 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En tømmerflåde på 4 x5 m. med plads til mere end 10 personer ! I kommer da til at stå som sild i en tønde
Der er efterhånden meget få strande tilbage hvor man må have sin båd liggende frit, men du må ligge for anker næsten alle steder ved Danske kyster.
Ja du kan da sagtens have en påhængsmotor på, men regn ikke med at den er der næste gang du kommer forbi, uden at den er boltet fast på flåden. Og det er ikke nogen garanti for at den er der.
 Men det er et lovkrav at der skal være godkendte rednings veste til det antal personer der er ombord på flåden, og du må ikke sejle med flåden eller befinde dig på den i spiritus påvirket tilstand. Og til orientering så er det rimeligt store bøder der gives ! Og du kan være sikker på at i nok skal blive bemærket hvis i larmer lidt for meget.
Men du skal regne med en 200 liters tønde for hver person der skal være ombord, du skal nemlig regne selve flådens vægt med i regnestykket.

V.h.  Håndværkeren
Det er også ok med sild i en tønde hvis sildene ser ok ud . Definitions mæssigt er en tømmerflåde et selvbygger lystfartøj og skal derfor ikke synes, eu-mærkes eller lign hvis ikke den sælge inden for to år. Der skal være veste og ordenlige lanterner ellers er der ikke så meget andet i det. Hvis ikke motoren er så stor at den betragtes som en speedbåd må man gerne sejle den i alkoholpåvirket tilstand efter de "gamle" regler. Hvis i sejler i snævre løb står der endda i søvejsreglerne at der skal tages hensyn til den. Pas på men at give den for meget opdrift, den er mere behagelig hvis den ligger lavt og stabilt modsat højt og ustabil, det gælder om at holde massecenteret lavt.

Dr_Lyn
Husk btw. at den lige som alle andre navigerbare fartøjer er omfattet af søvejsreglerne, og det skader heller ikke at vise lidt hensyn, min tømmerflåde har en topfart på 1.45 knob, den har ikke noget at gøre i sejlrender når der er meget trafik.

Dr_Lyn
Tidligere har en foreslået at anvende 200 liters tønder. Hvis det der menes er de traditionelle metaltønder så ruster de og er lidt kantede... Personligt vil jeg da foretrække nogle plasttønder, men jeg ved dog ikke llige hvor man evt kan finde disse.. Mon ikke der er andre her på forummet der kan komme med indspark på den front??

MVH Njord

MVH Njord
er 4x5 meter ikke nok? Jeg målte det da op der så det meget stort ud? Er det ikke bedst at bruge flere mindre tønder end 200 liters? Så den ligger mere stabilt og lavt ved vand overfladen? Der er ikke nogen søfarttrafik ved mig så det er ikke et problem.
Men altså regner stærkt med at der ikker er redningsveste! Altså for faen man hopper jo i vandet med vilje ude fra den. så hvorfor have redningsvest? Jeg kan købe en rednings ring hvis en får krampe eller lign. Men keine redningsveste! Hopper sku ik i vandet med den på. Så kan folk heller ikke se vores flotte overkroppe
Btw Dr_Lynn kunne du ikke sende et par billeder af din flåde?

 

Annonce
Du syntes altså det er smart at omgås loven, du fattede vist ikke at du får en temlig stor bøde hvis du /i bliver taget uden rednings veste til samtlige personer ombord. Der er ingen der siger i skal have dem på, de skal bare være ombord. Det samme gælder lanterner på et fartøj af denne størelse. Og de skal være godkendte !
Den med at du må sejle påvirket efter de gamle regler, jeg ved ikke lige hvor Dr_lyn for det fra, men det er de nye regler der gælder i dag.
Og havne / Sø Politet er blevet mere strikse i dag, måske fordi det er en indtægt der er let at hente hjem. Du kan faktisk idømmes fængsels straf og fratages retten til at føre noget der kan bevæge sig hurtigere end en robåd.

Jo du kan godt bruge flere mindre tønder, det du skal beregne er volumen i forhold til den vægt de skal bære. Og så er to lige lange rækker nemmest at styre sejl retningen  på.

Så unge mand, brug nu lige det du har i mellem ørene, og så hav en varm og go sommer. Med masser af goe sild ombord
Lol, jeg er ikke et barn
Men altså fatter hat af de lamme redningsveste. Heldigvis er der ikke politi på vandet ved mig. Men man må ikke drikke om bord eller hvad?

 

lanterner????

 

Det er en her jeg vil bygge, hvor stor tror i den er?
Part 1 http://www.youtube.com/watch?v=L-QzpGcq6UU&feature=related
Part 2 http://www.youtube.com/watch?v=V837DqSJMrw

 

Skrevet af NiklasH på 21 jan 2011 11:04
Lol, jeg er ikke et barn
Men altså fatter hat af de lamme redningsveste. Heldigvis er der ikke politi på vandet ved mig. Men man må ikke drikke om bord eller hvad?


Der er nok mange der ikke fatter den regel med rednings veste, så det er du ikke ene om. Det er en af alle de der love der er vedtaget i det der de kalder fælles europiske (regler) Markede altså EU !
Eks. min sejlbåd er bygget med 5 køjer så skal der altså være 5 rednings veste. Også selvom det kun er min hund og jeg der sejler i den. Vi har dog veste på lige så snart vi folader havnen, min er godt nok en af dem der ikke fylder mere end en halsklud når den ikke er aktiveret. Et andet eks. en jolle på 10 fod med tre tofter skal have tre rednings veste. Også selvom det måske bare er en gammelfar der hygger sig med lidt fiskeri.
Lanterner skal føres på både der sejler i internationalt farvand (sejlrender mm.)
Uha der er meget at lære der.
Hvor stor den tømmerflåde er på You Tube, det er sådan set let nok at regne ud, for det er en standart at krydsfiners plader er 122 x 244 cm.
Husk at smørre alle kanterne på pladerne, som de gør på filmen.
Der er yderligere 177 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også