Hvorfor er der fugt i mit spær

Hej

Som det fremgår af vedhæftede billede er der kommet fugt i mit spær.

Har I nogen ideer til hvorfor det er sket? Det er kun det ene sted.

Vindpappet gik næsten helt op til undertaget, det har jeg skåret af for at skabe ventilation, da der var en masse kondens. Umiddelbart kan jeg ikke se nogle huller i undertaget. Der er stadig lidt kondens, selvom det er et døgn siden jeg fjernede vindpappet, og skabte gennemtræk

Den isolering, der kan ses bagved leca-blokken, er udvendig facadeisolering jeg er ved at få opsat.

Kan det være fordi isoleringen i etageadskillensen gabte ca. 3 cm, og der er strømmet varme op fra stuen?

Hvad skal jeg gøre ved det?

På forhånd tak.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget godt med den slags "close-up" billeder, men det er simpelthen umuligt at se hvad der er op eller ned. Og hvad der er hvad.
Du kommer til at levere et eller andet oversigtsbillede.
men ellers kan det meget vel være huller i isoleringen som har forårsaget kondensen.
Som leg altså ikke kan se. :o)
Skrevet af Diske på 16 jan 2011 20:37
Hej

Som det fremgår af vedhæftede billede er der kommet fugt i mit spær.


Jeg kan altså kun se det på selv tagfodpladen, og ikke i selve spærene.

Skrevet af Diske på 16 jan 2011 20:37

Har I nogen ideer til hvorfor det er sket? Det er kun det ene sted.

Vindpappet gik næsten helt op til undertaget, det har jeg skåret af for at skabe ventilation, da der var en masse kondens. Umiddelbart kan jeg ikke se nogle huller i undertaget. Der er stadig lidt kondens, selvom det er et døgn siden jeg fjernede vindpappet, og skabte gennemtræk

Nu er et døgn jo ikke meget i dette kolde og fugtigt vejr, så kommer helt klart til at tage længere tid at tørre op.

Er det diffusionsåbent undertag eller ?

Og er det helt nyt hus, eller er det kun nyt tag der er kommet på huset?

Skrevet af Diske på 16 jan 2011 20:37

Kan det være fordi isoleringen i etageadskillensen gabte ca. 3 cm, og der er strømmet varme op fra stuen?

Ja, det kan det sagtens hvis varmen kan stige op, vil det med garanti give kondens i dette vejr.

Skrevet af Diske på 16 jan 2011 20:37

Hvad skal jeg gøre ved det?

Få lukket evt. huller ned til varmen med isolering, sørg for god udluftning så skal det nok tørre ud når vejret bliver en smule bedre igen.

Prøver med et billede mere, håber det giver mere mening.

Koluda: Du har ret. Det er ikke i spærret, men i den plade som åbenbart hedder tagfodpladen :-)

Det er et difussionsåbent undertag, og hele 1. salen blev etableret for et år siden med nye spær/tag. Der er ingen dampspærre opsat endnu.

Der er et par dråber kondens tilbage, så det er i bedring.

Facadeisoleringen er skubbet helt op til undertager, så der er/kommer ingen ventilation. Det var den løsning undertagsleverandøren fremkom med (et af de mest difussionsåbne undertage på markedet sagde han), men jeg er usikker på om det er den rigtige løsning. Så vidt jeg har forstået, skal isoleringen ligge 2 cm fra undertaget, men hvad nytte er det til, hvis der ikke kan komme frisk luft ind?

Jep, det hedder en tagfods plade....

Syntes også det lignede et helt nyt tag, men der er vel etableret damspærre mod den opvarmede del af huset, det er vel kun den nye 1 sal der ikke er isoleret og monteret damspærre i endnu ?

Hvis det er diffusionsåbent undertag skal der korrekt bare være 2 cm luft under undertaget, dog ikke for luftens skyld, men for at sikrer at undertaget kan hænge på midten, og derved lede vandet væk fra klemlister og ud i midten af spærfagene.

Jeg ville personligt have holdt 15 - 20 mm luft mellem facaden og undertaget i udhængene, specielt fordi du har banevare på taget, selv små viberationer vil over tid eller slide hul i dit undertag, hvor det kommer i kontakt med isoleringskanten.

Men lyder godt det går den rette vej.

Det er mig, der stadig ikke magter at formulere mig ordenligt. Facadeisoleringen støder op mod den lægte (eller hvad det nu hedder) som ligger under tagfodpladen.

Men jeg antager hermed det er den rigtige løsning de har oplyst.
Ahh, jeg ville nu nok have holdt 15-20 millimeter luft mellem tagfodslægtet og isoleringen, men på denne måde slap de så for at lave vindplader.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis