Fortryk på ny ekspansionsbeholder

Er det normal rutine for en VVS'er at kontrollere og justere fortryk på en helt ny ekspansionsbeholder, inden han monterer den? Eller regner han helt automatisk med, at justeringen er som den skal være og sætter den op uden kontrol?

Jeg spørger, fordi jeg står med en helt ny beholder (Vaillant), hvor fortrykket ifølge specifikation skal være 0,75 bar. Jeg har målt den før montering til 0,95 bar og er nu i tvivl, om det er helt normalt, at man selv skal finjustere. På den anden side kan det jo også være mit manometer, der har en fejlvisning, selvom det er en af de dyre modeller.

Svar fra en der er vant til at arbejde med disse ting er meget velkomment.

K. Pedersen

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kobe..
Når du køber en ekspansionsbeholder står der hvilket fortryk de er fra ny, men fortrykket skal justeres i forhold til dit tryk i anlæget, så ja det er vvs mandens opgave at tingene passer sammen, du skal ikke juster noget, det burde vvs have gjort.
ekspansionsbeholder: skal jo også have den rigtige størelse i forhold til vandmængde i dit anlæg, så jo hvis man monter sådan en, skal man jo selvf. sørge for den kan det man forventer af den ;-) og det er selvf vvs mandens opgave. Men de er alså ikke allesammen særlig gode til det ...
0.95 kan godt lyde rigtig, så mon ikke han har styr på det (?) :-)

Mvh Jan J
Nu er der ikke nogen VVS mand indvolveret. Jeg har købt en ekspansionsbeholder magen til den gamle og vil skifte den selv.

I mellemtiden har jeg observeret, at der på ekspansionsbeholderen står påtrykt 0,75 bar +0,2, altså nøjagtigt de 0,95, jeg har målt.

Ifølge vejledningen til kedlen skal ekspansionsbeholderen have et fortryk på 0,75 bar, men hvad betyder så de +0,2, der står skrevet på beholderen? Kan det mon tænkes, at den bare leveres med lidt ekstra tryk i tilfælde af, at den skulle tabe tryk mens den ligger på lager diverse steder? - og igen, er det helt normalt, hvis man er VVS'er, at man efterjusterer trykket før en ny beholder sættes op?

K. Pedersen
Hej,

+0,2 er det overtryk der kan ske at være når du får den, de 0,75 er det de garanterer der er..

Men trykket i dit anlæg skal passe til huset - især højdeforskellen mellem fyr og øverste radiator, ved flere plan.. Men hvis den forskel ikke er over 7,5 m - så skal du ikke gøre mere ved det..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Hej

Vil det sige, at jeg ikke skal lukke 0,2 bar ud af trykekspansionsbeholderen, så den kommer ned på de 0,75 bar, der foreskrives som standard for den i tom tilstand?

K. Pedersen
Hej Igen,

Nej - Jeg ville lade det være... Jeg tror næppe noget varmesystem er så fintfølende at det vil betyde hverken fra eller til..

Jeg vil tro de 0,75 som kedelproducenten skriver er et min. - For hvis du nu havde 10m højdeforskel mellem kedel og øverste radiator, så ville trykket i systemet blive 1,0 - Dermed skal ekspantionen også være på min. 1,0 for at den vil have nogen effekt...


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis