Det ser ud til udtrykket "pitch" her betyder gevindstigningen.
I denne fil står der en forklaring:
http://www.lav-det-selv.dk/Portals/...y_1430.txtF.eks. kan man se, at med håndtaget (4) får vi udvekslingen i denne gearkasse som 29:29 altså lige igennem.
I tabellen for Norton-boksen skal vi have håntaget (5) ned i hul 4 for at få udvekslingen 16:16, igen lige igennem, hvilket jo er det nemmeste at regne med.
så kigger vi i tabellen
http://www.lav-det-selv.dk/Portals/...y_1428.txtud for 2mm gevind, og ved linjen (simple) står der den mest enkle udveksling, hvor vi kun skal bruge 2 (dvs. 3) tandhjul.
Og så står der 1,6, i forrige tabel ser vi, at for at opnå udvekslingen 1,6 i de faste gearkasser, skal vi have håndtag (4) i første hul, og håndtag (5) i syvende hul.
Altså:
Hvis du stiller håndtag (4) i stilling 1 og noton-kassens håndtag (5) i syvende hul, kan du ifølge tabellen (linjen Simple) sætte et 25
tands som dit tandhjul (1), et 127 tands som dit tandhjul (3), og som mellemhjul (2) bruge et der lige kan være der, idet det bare er et mellemhjul, som jens siger.
Så tror jeg du får gevindstigningen 2.
Til 3mm skal du så lige skifte Norton-kassen (5) til hul 4, og skifte det 25 tands ud med et 60-tands.
Mon ikke det passer........
De 127 kommer af, at Vesuven har ledespindel med tommegevind, og derfor skal man bruge en omsætning, når man laver metrisk gevind.
1 tomme = 2,54mm.
2 x 127 = 254
Jeg kan se du bruger en leddelt kilerem.
Fungerer det godt?
Det er jo smart, at man ikke er nødt til at afmontere spindlen for at skifte rem.