Temperatur brugsvand

Hej

Har almindeligt oliefyrs opvarmning med mulighed for at stille om til sommerbrug.

kan stille på temperaturen på såvel brugsvand som på vandtemperatur til systemet.

På systemet er der en termostat der siger klik når den bevæges forbi den aktuelle temperatur.

Der kommer ikke et klik fra når man indstiller på brugsvand betyder det at man ikke kan sætte brugsvand op til en højere temperatur end det vand der kører i radiatorene eller hvad og hvorfor ?

VH
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det klik du hører er thermostaten der klikker, og jo selvfølgelig kan brugsvandet komme op på de 65 + som er nødvendigt for at det er bakterie frit. Sommer tid eller ej, du lukker jo på dine radiatorer når det er sommer og på den måde kører fyret sommertid, så er der jo ikke noget forbrug ud over varmtvands beholderen.
Jeg har en smed der siger det modsatte, altså at brugsvandet ikke kan få højere temperatur end det vand der kører i systemet fordi det er det er temperaturen på det der styrer fyret.

Væddemålet er en kasse flødeboller  kunne nogen eventuelt henvise til en kilde?

Vh
Så må du hen og købe flødeboller, for du har misforstået eller jeg har misfortolket dig. Vandet i kedlen d.v.s. både vand til radiatorer og brugsvand, bliver aldrig højere end keddel temperaturen. Og dit fyr har bedst af at kører på 65+ vil du så ikke have så varmt vand frem til radiatorene stiller du shunten der så blander afkølet vand i radiatorene. Jeg er så ikke klar over om det også nedsætter brugsvand temperaturen.
Håndværkeren

Betydningen for temperaturen af brugsvandet er jo lige netop præcis det vi skændes om 
Skrevet af ThomasJensen på 10 jan 2011 08:53
Håndværkeren

Betydningen for temperaturen af brugsvandet er jo lige netop præcis det vi skændes om 

Der tror jeg nok at din smede basse ved mere end du og jeg tilsammen.
Annonce
Smedebassen er kun lærling og er i tvivl 
Hvis fyret har varmtvandsprioritering, som f.eks. et Tasso modul, kører radiatorvandet på den almindelige kedeltermostat, og en trevejsventil styrer flowet, så kedelvandet kun kører i radiatorkredsløbet.
Vandvarmeren har så sin egen termostat. Når den kalder på varme, starter den dels fyret, og samtidig styrer den trevejsventilen om, så hele flowet kører gennem vandvarmeren. Det gør det så indtil vandvarmertermostaten siger stop.
Men herimellem er det kedlens max-termostat, der stopper fyret, når kedeltemperaturen når en fast indstillet værdi, f.eks. 70 grader, og starter igen, når vandvarmeren har brugt en vis energi.
Dvs. her er den almindelige kedeltermostat sat ud af spillet, og kedeltemperaturen kommer højere op end den "manuelt justerbare" kedeltermostat er sat til.

Jeg foreslår i deler flødebollerne, for det rigtige svar afhænger af fyrets type.
Takker rigtigt mange gange for svarene

Thomas
Nu må vi  da håbe at lærlingens mester ikke ser det her, for så kunne det komme til at koste ham en spand kørne-prikker
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis