Montering af afbryder med glimlampe

Hej. Jeg har en afbryder med en rød glimlampe på kontakten der kun lyser når lyset er tændt. Jeg vil gerne have den lavet om, så den røde glimlampe i stedet lyser når lyset er slukket (ledelys).

Altså:
Eksisterende installation = lys tændt - glimlampe tændt / lys slukket - glimlampe slukket.

Ønsket installation = lys tændt - glimlampe slukket / lys slukket -glimlampe tændt.

I øjeblikket ser installation således ud.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan enten få det lavet så glimlampen er tændt hele tiden, eller glimlampen er tændt når lyset er tændt...Den løsning som du gerne vil have kan ikke lade sig gøre
Glimlampen skal være parralle over afbryderen - så har du et ledelys
Daniel P.....Hvis glimlampen skal være tændt hele tiden, så skal den da ikke side parallel over afbryderen....Glimlampen skal have fast fase & nul...Kan desvære ikke lige rette i tegningen
Undskyld - men det er da noget ævl, at man ikke kan få glimlampen til at tænde, når man slukker lyset - jeg har sådan én siddende på ved toilettet i min gang. Ved ikke, hvordan, det er forbundet - men mon ikke det kan findes på nettet et sted - eller der er nogen mere kvalificeret til stede herinde? Ellers kan jeg da godt prøve og åbne kontakten og kigge ad - skal bare helst være ved dagslys

 Adam

Annonce
En glimlampe der er paralel forbundt med afbryderen efter Daniel P's anvisning plejer da at virke fint som ledelys.. Har benyttet denne model ofte i min tid som elektriker :-)
Enig med Daniel P og Elfreak

Ledelys sættes parallelt med arbryder, så løber der en lille strøm gennem lampen og det får glimlampen i afbryderen til at lyse, når man så tænder afbryderen, så slukker glimlampen, da strømmen altid tager den nemme vej, altså via afbryderen..

Det er da brugt i 100 år på trappe installationer.... Så mon ikke det stadig virker :-)

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Kan høre jeg er ude på at bilde trådstarter noget vås ind, så jeg beklager min sparsomme viden mht til inst. af glimlamper & afbrydere :-( plejer bare at lave det på den måde jeg omtaler, men så er det jo godt vi er mere end en elektriker herinde
Tusind tak! Jeg lavede det efter Daniel P's anvisninger, og det blev fuldstændigt som jeg ønskede.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis