Gulvvarme, højde på betonlag

Hej

Vi har købt et hus der er bygget i 1975, hvor kælder/krybekælderdæk er lavet af præfabrikerede betonelementer. Køkken og badeværelser skal renoveres og have vandbåret gulvvarme og flisebelægning.  Planen var at fjerne den gamle gulvkonstruktion, isolere så meget som muligt, og så støbe et betonlag med armeringsnet og gulvvarmerør og beklæde med fliser.

Nu har vi fjernet gulvet i køkkenet, og kan konstatere at betonelementerne har en u formet profil, og at toppen af vangerne kun ligger 7 cm under gulv niveau. Med 1 cm til spartel, klæber og fliser giver det en max højde på betonlaget på 6 cm.

Så vidt jeg ved er den mindst mulige højde på et betonlag med gulvvarme 8 cm så hvad gør man?

En muligehed er at hæve gulvene i hele huset 2 cm (resten af gulvene skal have en tur før eller siden), men det vil give problemer med højden på dørhuller, hvor overliggerne er gasbeton med jernarmering, som jeg ikke ved om jeg tør skære i, og hvad med yderdørene hvor overliggeren er en ca 30 cm høj trærem der går hele vejen rundt om huset ovenpå murene?.

En anden mulighed kunne være at lægge isolering til 2 cm. under toppen af vangerne, og så støbe ned imellem, men hvor skal nettet så være? varmerørene kan ligge på langs mellem vangerne, men der hvor de skal vende kan højden over max blive 4 cm (den skal vist være mindst 5), og kan det holde uden at knække?

Har i nogen gode ideer?

Hilsen Torben

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor kan du ikke komme længre ned?
Jeg kan ikke komme længere ned fordi så skal jeg tage toppen, og dermed noget af styrken, af vangerne på betonelementerne, som kun er undertøttet i enderne.
Havde du tænkt dig at lægge gulvvarme uden underliggende isolering. Over krybekælderen?
Det bliver en dyr fornøjelse.
Før jeg fandt ud af hvordan betonelementerne er, troede jeg at der var plads til mindst 50 mm isolering mellem betonelementdækket og det nye betonlag. Som det ser ud nu er der plads til 120 mm isolering inde i de u formede betonelementer, men ikke noget over vangerne (der hvor elementerne er høje). Det er også muligt at isolere dækket nedefra, så det skal nok blive løst. Problemet er hvordan jeg får plads til en betonplade, eller et andet underlag, som kan holde til gulvvarmen, og som fliserne ikke knækker på.
Sad lige og tænkte det samme, de dæk går jo også i forbindelse med soklen på huset, og derved en stor kuldebro, så selvom man evt. kunne montere en fast isolering under gulvene, vil varmetabet gennem soklen jo også være af betydelig størrelse.
Annonce
Det lyder meget som om du kan etablere nogle voldsomme kuldebroer....
KAn du evt sætte nogle billeder ind så vi kan se hvordan dine gulv elementer ser ud og er forbundet til sokkel og resten af huset?

MVH Njord

MVH Njord
Jeg har fundet en tegning hvor man kan se detaljerne i konstruktionen, og jeg tror i har ret i at det ikke kan isoleres ordentligt. Jeg må nok se om jeg kan finde en anden løsning.

Tak for svarene.

Hej igen.

Snup et par billeder og scan tegningen ind.
Læg dem op her på siden, så kunne du måske være heldig at få lige den gode ide eller efaring du savner :-)

MVH Njord

MVH Njord
Så lykkedes det at få lavet et par udsnit af tegningen. Det første billede viser hvordan dækket ligger der hvor der er krybekælder, og det andet hvor der er fuld kælder. Jeg
prøver at få taget et billede senere, og uploade dem i aften, eller i morgen formiddag.

Der hvor du har fuld kælder ser det jo så rimeligt fornuftigt ud.

Men ved krybekælderen må forventes en del varmetab gemme soklen.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også