Montering af lysning på vindue

Hejsa.

Jeg har fået sat nye vinduer i mit hus her for et par måneder siden, nu skal jeg så endelig til at lave lysninger til dem.

Mit problem er nu bare at de vinduer jeg har fået monteret ikke har fået fræset en notgang, så jeg skal finde på en anden løsning..

Jeg mener at huske at man kan få sådan nogen stål profiler man kan skrue fast på vinduesrammen, og så "skubbe" sin lysning ind i denne, og så skruen den fast på profilen og derefter spartle kanten.

Men hvad hedder denne profil?

Og er der evt. andre måder som vil være bedre at benytte?

På forhånd tak

Mvh

Peter Nielsen

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lyder som om det kunne være denne profil du snakker om http://www.gyproc.dk/produkter/spartelprodukter+og+tilbeh%c3%b8r/pladesamlinger,+hj%c3%b8rner+og+afslutninger/kantprofil

det er godt nok ikke beregnet til formålet. Normalt skyder man en liste eller lign på karm eller væg som lysningen så fastgøres i
Takker
Det var sådan noget jeg er ude i

Må ned til i den lokale trælast og se om de har sådan noget

MVH
Peter
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
men de er ikke beregnet til formålet og jeg tvivler på at gipsen vil kunne holde i længden uden at spartlingen sprækker. Du gør jo skinnen fast og ikke gipsen.
brug en notliste i træ i stedet, den er beregnet bla det formål.

http://www.lyrk.dk
Jo, hvis skinnen vendes korrekt, kan gipsen skrues fast i listen også, derfor den er bredere på den ene side...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Naveren-> Er det noget som byggemarkederne har som standart? har ikke lige brugt sådan en før.

Koludabyg-> Regnede med at vende de der spartlehuller ud mod lysningen, og så skrue en skrue gennem disse huller og ind i gipsen, for på den måde at fastholde gipsen.
Eller det er måske en forkert måde?

Overvejede også at sætte 10mm flamingo på bagsiden af gipsen, således at der bliver isoleret en smugle rundt i vindueskarmen.
er det en fornuftig løsning eller er der andre muligheder?

Og tak for de gode svar

MVH

Peter Nielsen
Byggemarkeder ved jeg ikke så meget om, men rigtige trælaster har det på lager ja, Stark, Davidsen, XL Byg osv.

http://www.lyrk.dk
mente også xlbyg Takker

mvh
Peter Nielsen
Jeg vender dem normalt omvendt hvis gipsen skal skrues fast i vinduet, men vendes de om kan du sikkert stadig fange stål gennem den række huller der er tættest på vinduet.
Skrevet af Koludabyg på 05 jan 2011 12:46
Jeg vender dem normalt omvendt hvis gipsen skal skrues fast i vinduet, men vendes de om kan du sikkert stadig fange stål gennem den række huller der er tættest på vinduet.

Hvis gipsen skal sidde fast i vinduet?
Regnede med at man skal skrue den der profil fast i karmen af vinduet, og så "støde" gipspladen ind i notgangen der er i den stålprofil.
Eller er det mig der er helt rundt på gulvet?

mvh
Peter Nielsen
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også