Selv bygge stort skur

Hej Alle. Jeg vil gerne bygge et stort læskur til mine heste på folden. Er der nogle der vil hjælpe mig med et par råd til hvordan det nemmest gøres? Jeg har gjort mig nogle overvejelser selv. Jeg har ikke tænkt mig at støbe et fundament, men måske grave lidt ned og fylde det med grus, hvor der vil komme strøelse oven på. Så havde jeg tænkt at der skulle graves nogle stolper ned og så sættes plader på. Nogle kraftige plast tagplader eller andet billigt materiale. Er det helt ude i hampen? Hvilke materialer vil i foreslå i forhold til prisen? og hvordan ville i gøre det? Håber på råd fra jer handymænd og på forhånd tak
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Google ved alt.
Prøv- heste læskur- så kommer der mange muligheder.
Og hvor mange heste skal der være plads til?
Der er ufattelig mange måder at lave et skur til nogle heste på.

Men måske vil det hjælpe lidt at fortælle lidt om størrelsen på skuret. Og ikke mindst højden!
Meget afhænger også af det sted du vil bygge skuret, er der fri vind, eller ligger det i læ?

Og ikke mindst om det kun er et læskur til sommerbrug, eller reelt skal fungere som helårs stald......

Under alle omstændigheder skal du sørge for at det ligger så højt og afvandet at du ikke får fugt i bunden, Det er nok det værste for hestehovene... Og hvis du ikke sikrer dig at der ikke kommer nogen fugt fra jorden, så hjælper on god gang strøelse ikke nok.

Persomligt vil jeg nok lave en træbeklædning af siderne "en på to" da det dels er rimelig nemt dels er ret solidt og giver styrke til selve honstruktionen. Plast plader holder ikke længe da hestenme vil bruge skuret til at gnubbe sig op imod og det holder plastpladerne ikke til....
Taget vil jeg enten lave som Xfiner med tagpap på (det kønneste og uden kondensproblemer) eller alternativt med stål plader.

En enkelt skur kan du se her: http://ramonas.dk/Temps/gos_imona_april03.htm#sun
Det er de forhåndenværende materialer der er brugt, men funktionelt :-)

Et tilsvarende skur men prof bygget : http://www.akstaldteknik.dk/?DK/Produkter/Haveartikler/Universal%20skur.aspx
Det er kønnere, men koster også mere... Hestene er nok temmeli ligeglade...

Begge disse skure er uden egentligt fundament. det øverste er nedgravede stolper, og det sidste er en enhed der står frit, og sikkert tøjres til nogle stænger eller skruer der holder skuret fast.

Og lidt omkring nogle krav højde osv i forhold til hestestørrelserne... http://www.hestegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=623325

MVH Njord :-)


MVH Njord
En idé er også at have grave bunden ca. ½ meter ud, og med en "rampe" ned i skuret (altså en støbt bund). På den måde kan du slippe for at muge i løbet af året, men bare kaste ny strøelse på, og så i begyndelsen af sommeren tømme det hele på en gang.


Denne løsning er dog mest anvendelig hvis der er tale om løsdrift, eller heste der går ude hele året.
Hvis du vælger at støbe en sådan "kasse" skal du sikre dig at der ikke kan ske det at kassen fyldes med overfladevand og reeelt ender som en sump!

Med mindre det er Islændere er heste normalt temmelig følsomme for fugt, hvad angår hovenes "trivsel"

MVH Njord

MVH Njord
tak for alle jeres svar!
Det er til helårs brug, så skal fungere som løsdrift. regner med en højde på 230-250 og ved endnu ikke hvor stor den skal være. helst så stor som muligt, og som pengepungen tillader og mindst 5x6 m.
Annonce
tak for alle jeres svar!
Det er til helårs brug, så skal fungere som løsdrift. regner med en højde på 230-250 og ved endnu ikke hvor stor den skal være. helst så stor som muligt, og som pengepungen tillader og mindst 5x6 m.
der er ikke fri vind hvor det bygges. det bliver bygget i et hjørne af folden hvor der er skove på den ene side og stort læhegn på den anden..
Når det er til helhårs brug ville jeg helt sikkert overveje løsningen med et udgravet skur. Hvis du bygger skuret på en sokkel på de tre sider, og lader rampen går en smule op over jordoverfladen har du heller ikke problemer med vand der løber ind.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis