Radiator virker ikke - hjælp!

Jeg har haft alle mine radiatorer slukket i en uge pga. en ferie. Jeg kommer så hjem, og nu virker min radiator i stuen pludselig ikke! De to andre virker fint, men den i stuen ændrer slet ikke temperatur. Den er iskold.

Jeg har læst diverse indlæg på området og prøvet mig lidt frem:
Jeg har prøvet at banke lidt hist og pist med en blød hammer, for at få den til at 'vågne op'.
Jeg har prøvet at skrue helt op og helt ned og helt op og helt ned osv. for termostaten.
Har prøvet at afmontere termostaten og køre den lille stift lidt ind og ud, og den bevæger sig uden problemer. Der kom få dråber brunt vand ud da jeg gjorde det.
INTET sker! Så frustrerende...

Jeg bor i en lejlighed på 4. sal - ved ikke om det betyder noget. Det er en Danfoss-termostat med sådan en spændebånd, der skal løsnes inden den kan tages af.
Søger VIRKELIG et godt råd, da jeg ikke lige har penge at smide efter en VVS-mand.

Med venlig hilsen
Christina
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
din radiator skal luftes ud. Øverst i modsatte ende af ventilen, sidder der en lille luftskrue. Luk helt op for varmen, hold en skål under luftskruen og drej den mod uret med en tang,f .eks.. Nu kan du høre luft sive ud og det buldrer i radiatoren. Hold den åben til der kommer en stråle vand. Lad det løbe indtil du er sikker på der kun kommer vand. Luk luftskruen og smid vandet væk.

 

Det kan være din retur der stoppet, du kan akut afhjælpe dette ved at lukke for termostatventilen og så tappe lidt af ved at åbne lidt for luftskruen. På den måde får du vandet til at løbe baglæns ind i radiatoren og forhåbentlig fjerne det snask der måtte have sat sig i teruren. Pas på med ikke at åbne mere for udluftningsventilen end når du normalt lufter radiatoren ud.

held og lykke til

allan
Tak for alle jeres svar.

Jeg har snakket med en anden beboer i opgangen, som siger at rørene til radiatoren løber ude i skunken. Dvs. når man slukker helt for radiatoren i frostvejr, så fryser de til. Det lyder som et alvorligt problem - kan jeg selv gøre noget?
Det er et godt råd - det vil jeg huske næste gang. Men det er lidt for sent nu.
afmonter den dersen termostat plastic ting tag en polygriptang og motioner den der dylf som stikker ud det er en tynd spindel ca 4-5 mm tyk den skubber du ind iog hiver ud til den går let det er måske dit problem

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

jeg har haft en radiator som var helt død og det var mit problem og det hjælper ikke at skrue op og ned
hvis du mener lortet er frosset og du har mulighed for at spærre både til og afg kan du jo fejlsøge lidt vha afspærrings ventiler og udluftning

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

hvis du mener det er galt med frost så er der kun et at gøre sæt en varmluftblæset ud i skunken eller ring efter vvs

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Bag den omtalte stift sidder en fjeder. Hvis man tager en skiftenøgle og skruer denne stift af så kan man se fjederen. På min radiator i stuen havde fjederen bagved sat sig fast så den ikke skubbede stiften ud efter den var trykket ind. Hvis din stift heller ikke presses tilbage af sig selv efter at være skubbet ind kan du have samme problem.

Jeg satte en skruetrækker på fjederen og bankede forsigtigt med en hammer - så begyndte den langsomt af komme ud. VÆR DOG OPMÆRKSOM PÅ at der også begyndte at komme vand ud så man skal være hurtig til lige at sætte bolten med splitten tilbage i ventilhuset. Det er anden gang på 1 år at en radiatorventil har gjort dette og her hjælper motionering af splitten altså ikke noget
:-)

V.h. Emil
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis