22 grader men koldt...

Hejsa !!!

Det første gang jeg har oplevet sådan en kold vinter imens jeg bor i mit hus..

Jeg har 22 grader i stuen, men jeg fryser mine arme, når jeg sidder i t-shirt og føler også jeg får lidt krads i halsen pga kulde..

Jeg har gulvvarme, med 25 cm isolering under.
30 cm på loft,
dog kun 10 cm i hulmuren
Lav energi ruder.

Jeg kan ikke bedømme om det træk, og hvor det evt. skulle komme fra, problemet irretere og bekymrer mig virkeligt...
 
Hva kan der dog være galt..  har i nogle forslag... og hvordan måler man efter træk..


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Har du nogle store vinduespartier som går til gulvet, de kan godt virke som træk.

PE

Måske er det dit termometer den er gal med.
Måske er der en for dårlig varmefordeling i din stue. Prøv at måle temperaturen ved gulv og loft.
Køb et alm. køleskabstermometer til at kontrollere med.

Men ellers er det jo bare at skrue op for varmen. At tage noget mere tøj på ville jo være for nemt. :o)
Hej...

Ja, jeg har en stor dobbelt terrassedør.. nu har jeg gardinerne trukket for og der er faktisk kun 18 grader på den anden side af gardinet..(22 midt stue) det kan vel forklare trækket... er dette acceptabelt, når jeg lige nu har -11 udenfor..?

har flere termometer.. de viser stort set det samme.
hvis jeg hæver temperturen syntes jeg ikke denne kulde fornemmelse ændre sig :-(
måske er jeg tosset.. men jeg syntes også møblerne føles kolde...

hvordan har i andre det i jeres huse i denne "extreme" vinter :-)






Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
jeg har brændeovn

http://www.lyrk.dk

Det kan godt være det bare er mig, men når det er -15 grader udenfor, syntes jeg ikke det gør noget at man lige skal tage lidt mere end undertøj på når man ser tv.. jeg kører med 21 grader i stuen, og så står den på et tæppe eller trøje hvis man er kuldeskær
Annonce
Vi har kun knap 10 cm hulmursisolering, og enda er den isoleret med leca.

Vi holder en konstant temperatur på 20-21 gr. vi har radiatore.

Jeg føler ikke det trækker, eller møblerne er kolde.

Sænker du temperaturen om natten?

mvh jens
Godt svar petersen.
Det er jo lige netop ikke meningen at man skal sidde i sin stue og småfryse ved 22 gr. Celsius. Og se TV.
Man bør istedet blive under dynen. Og se TV.
selv den bedste isolering kan ikke holde vedvarende stærk frost ude. Kulden slår ind gennem vinduer og alle sprækkerog utætte yderdøre. En badeværelsesdør på klem kan give et ubehageligt træk. Det behøver ikke være træk. En god idé er, at lufte ekstra kraftigt ud. Det giver en masse ilt til indeklimaet. Der er kæmpeforskel på, om du har dine persienner trukket for eller ej. Hvis du har døre stående åbent til forskellige rum, så start radiatorerne der. Er der uopvarmede rum, så luk døren.

 

Jeg må da indrømme at jeg ikke vil nøjes med 22 grader....
Og gardinerne er ikke eksisterende, eller bliver ikke trukket for!
Ikke fordi der er skruet specielt op for varmen... gulvvarmen i stuetagen er vist lukket... Og kun overetagens radiatorer er lidt åbne.
Men til gengæld kommes der jo en brændeknude i brændeovnen ind i mellem.....
At det så kan give varme både når det saves og igen når det kommer i ovnen...

Men kuldestråling fra vinduerne er et kendt problem og her hjælper tykke gardiner rigtig meget.

22 grader er vist i øvrigt også en ret lave temperatur ved stillesiddende arbejde.. så som at læse en bog eller få en middagslur :-)

MVH Njord

MVH Njord
Det er for mig ret klart, at når vi når ned på 22-23 graders frost, ja så mærkes det også gennem vægge og vinduer.

Jeg har mit skrivebord op mod en ydervæg, og i mellemrummet mellem sideskabene, er der klart ikke megen naturlig cirkulation. I de værste dage måtte jeg simpelthen tage et tæppe over benene, for ikke at fryse.
Ligeledes har jeg hæftet mig ved, at det er hurtigt at mærke en god varme brede sig, når der kommer en pind i brændeovnen. Jeg kan ikke forklare det, men den luner altså helt anderledes godt, end hvis radiatorerne skrues kraftigt op. Det er en beskeden, lille Morsø med dobbeltsider, altså en slags konvektion.
Og jo +22 grader er for mig en fin temp. også om sommeren, som det gamle, gigtplagede kadaver længes efter!
Jeg mener, at sne og frost er noget opreklameret fis.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis