Siemens Step7 PLC program

Hej

Jeg er begyndt at ekselere i at programmere i Siemens step 7 program.
Jeg skal blandt andet prøve at lave en timetæller med timere og counter, men der må jeg indrømme at mine evner ikke rækker.
Er der nogen her i forummet der eventuelt kan hjælpe. Vil være meget taknemmelig.

Mvh Finn
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den PLC du skal programmere har den en clock til tid ?

Jacob
hvad vil du vide ? Jeg kender ikke til Siemens, men går ud fra, at det er et ladderproram.
Jeg har gjort en del i KOYO.
Men i korte træk, så laver du en timer, som tæller f.eks. 1 minut måske 3600, afhængig af kloktid, altså hvor tit den scanner programmet, rimeligvis 1/100 sec. Når det nås, skal den til en oprettet
tæller levere 1, så har du en minuttæller, samtidig skal timeren resettes,og det kører igen .

når tælleren når 60 sender den 1 til den næste tæller, som så tæller timer.
  osv. osv.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Programmet læses hele tiden, derfor skal du i et tilfælde, som dette, lade tælleren tælle og så resette på næste linie, ellers virker det ikke, det gælder alt. Rækkefølgen er vigtig. Hvis en proces ikke skal køre konstant, skal du bruge en akkumulerende timer til det.
F.eks. hvis du vil holde øje med, hvor meget noget ikke konstant kørende, kører i løbet af tid.

Man skal normalt starte programmet med en linie, som starter PLC'en, som regel med en indlagt normalt åben plckontakt , som aktiveres eksternt, og som aktiverer en plckommando, som starter scanningen. Man kan dog undvære kontakten, hvis den skal køre konstant.
Du kan sikkert anvende beskrivelser og kommentarer direkte ved linierne, husk at bruge det, så du kan huske, hvad din mening var.
Når du hen ad vejen, hvis det fanger din int., sidder med 1000 linier, er det svært at huske, hvad det forskellige lige var.
Hvis du når til at bruge digitale in-output , så er der uanede muligheder for regulering af mange processer.
F.eks. et tørrekammer til ler, hvor der måles og reguleres på luftfugtighed-varme-lufttilførselsmængde-samt luftafkast

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej igen

Til Jakob: Plc´en har en clock frekvens som blandt andet indeholder 1 hz, det vil sige at den blinker en gang i sekundet. Så den kunne jeg jo bruge i for bindelse med Lynæs tællerere.

Jeg var godt med på at der skulle bruges timere og tællere til at bygge en timetæller men lige hvordan det kunne jeg ikke gennemskue. Så jeg maser på igen og prøver med lynæs beskrivelse.

Jeg har fået Siemens step7 program ( Studieversionen ) og der er heldigvis en simulator med, så jeg kan prøve om det virker.
Foreløbig tak, vender tilbage når jeg er kørt fast.

Mvh Finn
Man kan også lave det som almindelig programmering.
ved hver puls lægges en til i et register.
når register 1 er = 3600 lægges der en til i register T
register 1 sættes til 0.

I ladder kan det laves som en counter der tæller til 3600.
Husk at registrene må ikke blive slettet når strømmen tages fra eller ved genstart. for så forsvinder det man har talt.

Jacob
Annonce
Hej Jakob

Først tak for indlægget. Jeg har prøvet at gøre som du skriver, og det virker fint, men hvordan undgår jeg at registrene bliver slettet, når jeg slukker for strømmen.
Jeg har i tidernes morgen ( 1985 til 1989 ) snuset til Texas plc, var på et kursus i det, men så skiftede jeg arbejde og der var der sørme ikke noget der hed kurser, så det meste er gået i glemmebogen, desuden er der jo sket en del inden for området. Nu er jeg imidlertid blevet ledig og har fået jobcentret til at bevilge mig en kursusrække på 23 uger, de skulle så udmønte sig i et tillægsbevis som automatik tekniker. 2 af ugerne er med plc programmering. Men i min optimisme mente jeg at jeg kunne springe introduktions kurset over. Der blev jeg godtnok klogere. Jeg sprang direkte ind på det kursus der hedder plc kombinatorisk. Det meste af tiden brugte jeg på at lære selve Step 7 programmet at kende. Nu er jeg så begyndt at lave opgaverne herhjemme, så jeg er noget bedre rustet når jeg skal på plc sekventiel.
Nå det var en større smøre, syntes bare jeg lige ville fortælle min baggrund for at jeg roder i emnet.

mange hilsener Finn
Nogle PLC'er har registre der ikke bliver slettet.
Jeg kan ikke huske hvad de hedder på PLC sprog men på nogle modeller kan det være et hukommelses kort man sætter ind i dem.
hvad er det for noget udstyr den skal tælle timer på ? det kan være en ide at man også tæller antal starter og tæller timerne i tiende dele timer.

Jacob
Ja Finn jeg kan nok ikke hjælpe så meget, da de programmer, jeg behersker, er en 14-15 år gamle. Men jeg tror, at hvis du bliver skrap til det, har du gode chancer for at lave brugbare programmer, fordi du forstår, hvordan ting fungerer. Jeg har set mange mærkelige programmer, hvor det var tydeligt at programmøren ikke havde forstået maskinens virkemåde. Det burde stille dig bedre i en jobsøgning. Hvorom alt er, jeg vil gerne hjælpe hvis jeg kan. Men det vigtigste er en god forestillingsevne.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs
Jeg kan sådan nogenlunde finde ud af styringer, de gamle relæstyringer har jeg rigtig god styr på, det jeg arbejder på er at lære og omsætte dem til plc styringer, jeg syntes selv at det går rigtig fint, men det her Siemens program er temmelig omfattende, der er så mange funtioner i det, så man kan blive helt gråhåret, men det er også så spændende at jeg bruger en del timer på at lære det. Min viv mener at jeg bruger alt for megen tid, hun er begyndt at kalde min" lille " sangermuskel for en "skærmvom". Jeg sammenligner det at finde ud af styringer med at spille skak, der skal man også kunne se kombinationsmulighederne. Men du skal ha´tak for dine indputs.

Til Jakob

Det er en opgave som står i lærebogen fra mit plc kursus. Og jeg tror faktisk at man kan bruge dit forslag. Nu må jeg se om jeg får tid imorgen, fruen mener at vi skal ned i byen, og så kan jeg oplyse at så går tiden, samtlige varer skal undersøges. Jeg svarer tilbage når jeg har fundet ud af noget.

Mvh Finn
@ Finn
Din stakkel. sådan at blive slæbt utidigt med.
Skal du omsætte relæstyringer så skal du nok blive glad for gates og boelsk algebra og karnoug kort

Jacob
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis