Sænkning af luftfugtighed

Hejsa.

Jeg skal have lavet en kasse (Kan jeg godt selv finde ud af)
Men jeg skal have sænket luftfugtigheden i kassen til 20% og der skal være omkring 30 grader inden i den. Jeg har tænkt mig at bore nogle huller i toppen og sænke nogle varmepære ned i den for varmen, men nogen der har et forslag til hvordan jeg får luftfugtigheden helt der ned?

Kassen skal bruges til et glasprojekt der skulle få glasset til at se nogenlunde sådan her ud efter påvirkning: http://www.mpglass.com/images/glass/glue.jpg

Tak for hjælpen

Mvh Lars.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
man kunne jo installere en affugter
En affugter kunne selvfølgelig godt gøre udkastet, men tænkte mere om der ikke var andre og billigere muligheder. Hørte for noget tid siden at man bare kunne stille en alm. varmeblæser i den ene ende af kassen og bore et par huller i den anden ende? Nogen der kan be/afkræfte det?
Luftfugtigheden er relativ. så hvis 1m3 luft indeholder 1l vand ved 20 grader og vi siger luftfugtigheden så et 90 vil luftfugtigheden falde når temperaturen stiger og luften stadig indeholder 1l vand.

Jacob
og vi siger luftfugtigheden så et 90 vil luftfugtigheden


Forstår ikke lige den sætning men den virker rimelig relevant, hvis det skal forståes
Hvis man har 1l vand indeholdt i 1m3 luft ved 20 grader kan vi sige luftfugtigheden er 90%. hvis vi så har 1l vand indeholdt i 1m3 30 grader varm luft vil luftfugtigheden måske kun være 80%. værdierne er forkerte men princippet er rigtigt.

Det der er humlen er at kold luft ikke kan indeholde så meget vand som varm luft. Så når man varmer luft op vil den relative luftfugtighed falde.

Man kan sammenligne det med hvor meget sukker du kan opløse i vand. i koldt vand kan man ikke opløse specielt meget. men det kan man i varmt vand. lader man så vandet køle af vil sukkeret udkrystaliseres, svarende til at luften vil udskille vandet i form af regn eller tåge. dug er når varm fugtig luft rammer noget der er så koldt at den relative luftfugtighed vil komme over 100%, så udskilles vandet som dug.

Jeg håber ikke det er for sort.

Jacob
Annonce
Overhovedet ikke.. fantastisk svar. Så det vil sige at jo længere jeg vil ned i fugtighed, jo mere varme skal der bare i kassen. Tak for svaret
Det var dog en rigtig god og begribelig forklaring, du der kom op med Jacob

Men ellers vil jeg da foreslå en lille affugter, og så droppe det med hullerne. Hvis ikke kassen er tæt, skal du jo i princippet affugte hele verden uden om, idet der vil trænge fugtig luft ind via hullerne efter samme princip som forbundne kar.
Når først kassen er tørret ud, vil affugteren ikke køre ret meget.
Beklæder du så yderligere kassen udvendigt med plasticfolie, trænger der heller ikke noget fugt igennem.

Med venlig hilsen
ktm

 

Harald Nyborg har tilbud på en affugter til 595 kr i denne månedes folder.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 04 jan 2011 19:35
Harald Nyborg har tilbud på en affugter til 595 kr i denne månedes folder.

Virker fint.
Jeg har købt en til det rum jeg tørrer tøj i.
Den kan trække luftfugtigheden ned på ca 60% i rummet.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis