Fjerne hvepsebo

Vi er lige flyttet i et "nyt" gammelt hus.
Jeg har opdaget at der i de gamle udbygninger gemmer sig et par hvepsebo. Det ene på størrelse med en fodbold og det andet på størrelse med en tennisbold.
Kan jeg uden videre fjerne dem nu ?
Er de tomme, og hvis ikke, hvad skal jeg så tage af forholdsregler før jeg fjerne dem ?

 Smeden

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, fjern du dem bare.

Bare brug et par handsker hvis der skulle være et par halvdøde i boet.
Skrevet af KLAMPhugger på 13 dec 2010 19:49
Personligt ville nok jeg holde mig på andægtig afstand - babu direkte på skadestuen hvis jeg blev stukket af det stads.
Men hvis du ikke er allergisk over for bi- og hvepsetik kunne du jo alliere dig med en som min hæderværdige bedstefar.

Husker en sommerdag hvor jeg var 4-5 år gammel, og han gik ud med sin jagtbøsse og fyrede et skud ind i et "fodboldstort" hvepsebo under køkkenvinduet.
"Så var den ged barberet"!

I øvrigt skød han alt med sit jagtgevær, som efter hans mening forstyrrede faunanen i Gudenåen, - gedder som åd hans ørreder og oddere som åd hans ål.

Sej gammel mand!

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Det er der da ikke det store i.

Dem støder vi rigtigt tit på når vi skifter tage, og de snuppes hurtigt med en sæk, hvis ellers boet er nogenlunde i dvale.

Ellers er shock spray eller lign værd lige at spraye boet med ½ time inden det fjernes, men på denne årstid er det bare at få det fjernet.
Hvepse dør meget hurtigt hvis man holder en klud vædet med benzin hen under flyvehullet, det skyldes at de ånder på en speciel måde.

Og kluden skal ikke være antændt.
Så voldsom behøver man nu ikke at være mod de små kræ.
Vel er det ubehageligt (for nogen mennesker meget faretruende), hvis man bliver stukket.
Men man skyder da ikke efter biler, selv om de i Danmark årligt medfører flere hundrede menneskers død.
Så selv om det er sjove historier mine ærede medbrugere kommer med, så kan man altså undgå at være såvel skud- som brandfarlig med ovenfor beskrevne dramatiske fremgangsmåder.

En god bekendt, som beskæftiger sig med bier (og iøvrigt også "skadedyr") gav mig et råd:

Jeg havde et hvepsebo i laden.
Hele loftsrummet svirrede de rundt - ikke aggressive - men jeg vidste jo at man først og fremmest skulle sørge for ikke at fange eller klemme dem. Så ville de ikke angribe.

Jeg opdagede det først, da jeg havde fjernet den ene kasse.
Og det var stort: 40x40 cm imellem to trækasser var det bygget op over sommeren.

"Lad det bare ligge på gulvet, men se at komme på afstand af det", sagde min bekendt (Skadedyrseksperten).
Han fortalte mig også, at man i andre tilfælde blot kunne nøjes med at slå boet ned med fx en lang stang på et par meters længde. Så ville de forlade boet stille og roligt.

Der gik ikke en halv time, så var laden hvepsefri.
Annonce
de eneste der overlever direkte i et bo, er dronningen. Hvis den har siddet under taget i din garage, har den fået tilstrækkellig med frost - den er død! Er du bange, kan du blot holde en indkøbspose under og skære befætigelsen af foroven.

 

Vi skriver december. Der er ingen hvepse i boet.. Hverken arbejdere eller de nye dronninger. De nye dronninger forlader boet i august-september. Den gamle dronning er forøvrigt død for længst, de lever kun et år.
Tag du bare en brødkniv eller lignende og se hvor intakt et bo du kan skære ned. For det er ganske flot at se på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis