Konstruktion - Kan de erstattes?

Godaften

Jeg har lige et spørgsmål omkring en lade som jeg skal til at bygge 2 hestebokse i.  Jeg er ikke så meget inde i hvad de rigtige ord for de forskellige ting er, så jeg laver lige lidt tegn og fortæl.

Spørgsmålet går på om jeg kan fjerne "krydset" som er midt i det hele og erstatte det med nogle stål stolper evt.

Jeg regner med at hesteboksenes vægge bliver lavet af funda blokke (hvid tegning på billederne) Det røde på tegningerne er de stål stolper som jeg tænker kunne holde det istedet...

Nogen der ved noget om den slags?

Jimmi Skov

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Af de mange ladekonstruktioner jeg igennem 50 år har set, er det her dog den mest særprægede!
Er det lige ud til Vestkysten, så man er bange for at den skal blæse omkuld?
Skal du udvide med udnyttet loft inde i kostruktionen?
Først og fremmest skal du alvorligt overveje at forhindre, at der bliver gnavet og sparket yderligere i bjælkerne og reparere de værste skader.
Ligeledes skal du også se på, om der er foretaget ændringer i den oprindelige konstruktion. Det ses ofte og er sjældent til gavn for stabiliteten.
Jeg går ud fra at de røde streger en påtænkte erstaningsbjælker.
I stedet for at stille en lodret støtte oppe midt fra taget ned på "loftsbjælken", ville jeg stille den på skrå, så den lander oven på de lodrette der står nedendunder. Så får du både støtte sideværts og lodret.
Det er ikke så nemt at overskue og et oversigtsbillede ville lette vurderingerne.

Jeg ville helt bestemt finde en udvej for at fjerne de vanvittige kryds. Det kan også lade sig gøre. Min lade har slet ikke alle disse særprægede bjælker på kryds og tværs, og den overlevede dec. orkanen, med så vidt jeg husker 43 m/sek, i 1999, beligende i 1. parket.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svaret ktm. Jeg er temmelig sikker på at rigtig meget af det er lappe løsninger. Jeg synes selv at det ser ret specielt ud det hele og det kan godt være at jeg lige skal have en eller anden proffesionel ud og se på det.

Hvem skal man have fat i? En tømrer eller en smed af en art?


Den gavl vender faktisk mod øst, men vi er rimelig langt ude ved på rent geografisk. Vest salling kan man vel kalde det.

hej J.Skov.. vi har samme stil af stald.. kan du ikke sende mig en besked herinde fra lav-det-selv.dk  hvordan det skal laves

hilsen Anders

 Har lige fået mig et gamle dags nedlagt landbrug hus fra 1900 som er delvis modineseret i 2007 .. Vi har så planer om at det skal laves om som pengene kommer til det.. Men det glæder vi os til 

Ja, det er godt nok en særpræget konstruktion.

En tømrer burde kunne fortælle dig hvordan det nemmeste ændres så skråbåndene der sidder i vejen kan fjernes.
Jeg tror at nogen har været nervøse for om taget skulle blæse af.
Og umiddelbart ser hele konstruktionen osse en kende spinkel ud.
Hvis de røde streger på billederne antyder en slags erstatning for krydsene så er det forkert.
Krydsene er monteret for at stabilisere taget for vindbelastning.
Hvis vi antager at krydsene er nødvendige skal de erstattes. F.eks skal hanebåndskonstruktionen laves om til en gitterspærskonstruktion.
Men det er altsammen noget du skal have en tømrermester til at vurdere.
Hvis du lader en bygningsingeniør regne på det skal det nok vise sig at det blæste omkuld for mange år siden. :o)
Annonce
I forhold til min lade, er det da en kraftig konstruktion!
Men måske bliver den stående fordi den ikke kan finde ud af, hvilken vej den skal falde.?
Jeg er helt enig i, at en erfaren tømrer hurtigt kan sige, hvad der går an og hvordan.
Du kan jo glimrende genbruge tømmeret, så det er ikke noget der behøver at koste det store. Bare sørg for sikre befæstigelser så ikke skidtet skrider eller løsner sig.
Brug det indvendige af hovedet og se hele tiden for dig, hvor kræfterne sætter ind og hvilke muligheder der er for at optage disse kræfter.
Som sagt overlevede min meget mere spinkle lade orkanen, selv om det knagede fælt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Mange tak for svarene. Jeg tager kontakt til en smed med erfaringer inden for staldbygninger og så vil jeg se om jeg kan finde en lokal tømmermester der kan kigge forbi en tur.
Krydsene er sikkert noget der er tilføjet fordi taget var ved at klappe sammen, det sker tit når der som nu er sne, ladebygninger er meget ofte alt for svagt dimensioneret, ikke bare de gamle som din.

De tegninger der kan rekvireres fra landbrugets rådgivninger har været langt svagere end det ingeniører normalt foreskriver, men det skal vel passe sammen med resten ar sådanne bygninger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis