Installation af luft til luft pumpe

Jeg skal have installeret en varmepumpe i mit nyanskaffede sommerhus i Småland. Har fundet pumpen ( Panasonic NE9LKE til 9990,00 Skr.). Nu forsøger jeg at finde en som kan installerer den. Den bedste pris jeg har fået i Sverige er 3.800 Skr. plus moms = 4.750 Skr. Jeg kan se fra forummet at det tager ca. 4-6 timer at lave en sådan installation. I mit tilfælde skal der maks trækkes 2.5m rør mellem inderdelen og yderdelen og helt ærligt finder jeg det meget dyrt med 4.750 Skr. Måske skyldes det at der skal bruges diverse materialer eller andet, som gør at prisen er så høj (jeg ved ikke helt hvad der følger med en varme pumpe), men vil meget gerne hører jeres erfaring med installation og priser. 800,00Skr i timen er sgu da ikke helt billigt eller hvad? og kan den kære installatør gøre det på 4 timer, ja så taler vi om små 1.200 Skr i timen.         

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser da ellers ud til at være en rimelig pris, det du glemmer er at du skal betale fra indstalatøren køre fra sit værksted og ud til hvor du har huset og hjem igen. Hvis det kun var for den tid han var der kan det syntes lidt dyrt, på den anden side er det jo mange gange sådan at selve indstalationen er dyrere end det der skal indstaleres.

V.h.  Håndværkeren
Tjaa... jeg synes måske du glemmer noget meget vigtigt i denne sammenhæng! Du opfatter det som du kun betaler for arme og ben, men hvad er mandens faglige ekspertise værd?

Hvorfor gør du det ikke selv? Du er sikkert en habil (hjemme)håndværker, men besidder ikke lige viden og erfaring på området - det koster!

Hvad er sliddet på hans værktøj værd - intresserer det dig hvis hans boremaskine eller andet strejker undervejs? Hvad koster det at bruge en vacuumpumpe, har du det rette kraveværktøj osv... Misforstå mig ikke, jeg er til enhver tid fortaler for lav-det-selv, men hvis man ikke kan, må eller tør binde an med sagen selv, så er må man betale noget for ekspertisen og håndværket!

Udover det, skal der trækkes kabel mellem inderdel og yderdel, der skal antagelig sættes kabelkanal op på ydervæg, der skal lukkes huller i ydervæg, tilsluttes spænding til apparatet mm.

Jeg var nærig - har selv sat min varmepumpe op, lånt mig frem til det rette værktøj, løbet folk på dørene for viden osv. og set i bakspejlet var det et stort stykke arbejde for at være sikker på at gøre det rigtigt og man skal se i øjnene at det kan gå galt og noget kan ødelægges og dækkes ikke af garanti.

Endelig.... har ikke forstand på mærker, men Panasonic tyder på at være et kvalitetsprodukt og holder den i 20 år, har det kostet dig 250,-/ år at betale dig fra det. Det er sover du nok fint om natten med....
Monteringen skal som i Danmark udføres af en aut. eller ISO9001 certificeret montør.

Køletekniker & Energiteknolog.

Nu var min tanke ikke at gøre det selv og det har jeg heller ikke givet udtryk for på noget tidspunkt. Måske koster viden, men da jeg har fundet en, som gør det for 3.000 kr kan jeg også konstaterer at viden kan købes for dyrt. Det kan betale sig at undersøge markedet og 5.000 kr var klart for dyrt. Nu kan jeg sove godt om natten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis