Bad på 1.sal Gulvvarme og fald på gulv..

Hej..

Jeg har søgt lidt herinde i forum efter dette emne, men kan ikke finde svar på det spørgmsål jeg har.

Jeg har et rum på 1.salen hvor jeg vil oprette et badeværelse...

Hvordan skal sådan et bygges op? Jeg har rettet gulvet op med reglar..

Hvordan laver jeg fald på gulvet? , Jeg skal have gulvvarme derinde, hvordan lægger jeg de gulvspun plader til gulvvarme når der er lavet fald, er det bare som med normale gulvspun plader? -

Samt hvilke materialer skal man bruge? Kan de normale gulvspun plader godt bruges i et vådrum?

På forhånd tak.

Hvis der ikke svaret i dag, svares der i morgen tidlig på evt. spørgsmål.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå-nå.
Du skal læse de monteringsanvisninger der findes for de forskellige produkter.
Mht. fald så kan det normalt laves ved at sømme kiler på bjælkerne. ½ cm fald pr meter mod afløbet. Men du skal jo sikre dig afløbet kommer til at ligge på det laveste sted på gulvet!!!
Skrevet af hpox på 06 dec 2010 22:05
Nå-nå.
Du skal læse de monteringsanvisninger der findes for de forskellige produkter.
Mht. fald så kan det normalt laves ved at sømme kiler på bjælkerne. ½ cm fald pr meter mod afløbet. Men du skal jo sikre dig afløbet kommer til at ligge på det laveste sted på gulvet!!!

SBI anvisningen for vådrum foreskriver 1-2% fald per meter mod afløb i vådzonen - hvis der etableres opkant som afgrænsning fra vådzone til resten af rummet behøves der ikke være fald i gulvet udenfor vådzonen men der skal udenfor vådzonen være et ekstra afløb. Herudover skal der være en 2 cm opkant ved indgangsdør(e).

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, det har du vst ret i.
Beklager.
Den halve cm. var i de gode gamle dage hvor en murer kunne lave et helt præcist fald.

Men hvis der laves gulv UDEN opkant skal man være opmærksom på der ofte kun er plads til minimumsfaldet hvis ikke højdeforskellen skal blive alt for stor.
Skrevet af hpox på 06 dec 2010 22:05
Nå-nå.
Du skal læse de monteringsanvisninger der findes for de forskellige produkter.
Mht. fald så kan det normalt laves ved at sømme kiler på bjælkerne. ½ cm fald pr meter mod afløbet. Men du skal jo sikre dig afløbet kommer til at ligge på det laveste sted på gulvet!!!


Jeg er med på det ang. kiler.. Men skal/kan man ligge en 12mm plade ud inden hvorpå man ligger kilerne, netop for at kunne få faldet så godt og stabilt som muligt, istedet for det kun kan ligge på bjælkelaget?

Planen er jo der skal være bad deroppe, så der skulle jo gerne være fald i hele rummet hen mod bruse området.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Du må ikke anvende gulvvarme i træbaserede plader i vådrum pga. mulighed for udtørring og heraf revnedannelse.
Hvis du vil have gulvvarme skal det udføre ifm et betongulv udstøbt på et glidelag på pladerne ellers kunne et alternativ være svalehaleplader.
Skal der fliser eller vinyl som beklædning?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jalo , Der skal vinlys gulv på på badeværelset...

De der svalehale plader koster jo spidsen af en jetjæger..

Hvorfor kan der ikke bruges træbaserede når der netop kommer vinlys på?

Be Smart - Not Stupid..

Skrevet af jalo på 07 dec 2010 09:58
Du må ikke anvende gulvvarme i træbaserede plader i vådrum pga. mulighed for udtørring og heraf revnedannelse.
Hvis du vil have gulvvarme skal det udføre ifm et betongulv udstøbt på et glidelag på pladerne ellers kunne et alternativ være svalehaleplader.
Skal der fliser eller vinyl som beklædning?

Det der er jo direkte forkert!

At påstå at beton er det eneste der er kan fungere sammen med gulvvarme er da helt ude i skoven!!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH , Ville du mene træ baseret gulvvarme kan bruges i vådrum med vinyl da?

Be Smart - Not Stupid..

Ja, ddet må gulvvarme godt, bruges i træbasserede konstruktiobner.
Mht. kilerne så må du endeligt ikke lægge dem ud på på 12 mm plade. Dels vil der blive et uheldigt hulrum og dels vil du flytte belastningen fra det overliggende gulv ud på tynde 12 mm plade. Det går slet ikke.
Kilerne SKAL ligge på bjælkerne. Om nødvendigt må du lave udveksling ved gulvafløbet. Eftersom der nok skal anvendes ret tykke plader skal de trykkes/trækkes ned mod kilerne med skruer - mange. (Vil jeg tro)
Hpox , Okay så du vil ligge kiler på kryds og tværs af bjælelaget eller KUN ligge kiler DIREKTE ovenpå bjælkelaget?


Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også