Induktionsplade og el...

Hej kloge hoveder.

Jeg står og skal lave køkken om snarligt.
I den forbindelse skal jeg have installeret induktionskogeplade, indbygningsovn, opvaskemaskine, vaskemaskine og køle/frys...

Jeg har læst mig til at induktionskogeplader suger ret meget strøm, og jeg tror derfor ikke jeg har nok strøm. Ved I om en elektriker kan skifte min sikringsgruppe (se billede), så jeg får 16A istedet for 10A.
Har I nogle gode ideer til hvordan man smartest (og billigst) kan få nok strøm til køkkenet?
Det skal lige siges at alle ting selvfølgelig ikke skal bruges på samme tid, men ovn og kogeplade vil blive brugt på samme tid...


Mvh. Martin la Cour


20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal se på den induktionsplade som du vil have om hvor mange wat den tager og så kan du se om din installation er nok
men hvis den ikke kan bære den så kan du traike et nyt kabel (5x2,5 kvd) og så få en elinstallatør til og tilslutte enderne
det kan ikke tage mere end en time og lave det
Mhv Anders
Kan kun anbefale dig at gøre en betydelig indsats for at skaffe strøm nok til en induktionsplade.
Den tager kun meget strøm under opvarmning, især hvis man sætter boost til. Når først den er i fart, tager den ikke anderledes med strøm end andre kogeplader, måske tværtimod, idet der ikke er noget varmespild.

Med venlig hilsen
ktm

 

Her er et link til den induktionsplade jeg havde i tankerne - http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/30147618
Men lige for at have forstået det rigtigt, en elinstallatør kan uden det helt store modificere mit HPFI således at jeg får skiftet 10A ud med 16A.
Anders - jeg er ikke elektriker, så forstår ikke hvad 5x2,5 kvd betyder -vil du forklare?

Tak for jeres svar indtil videre!

Mvh. Martin
5 x 2,5 kvd, betyder 5 ledninger med tværareal på 2,5 mm2 hver.
Formodentlig har du nu installationskabler på 2x1,5 mm2 fra dine sikringer ud til lampesteder og lgn.
For at køre med 16 ampere, som din induktionsplade kræver for at virke ordentligt, skal der føres ledninger/kabler med 2,5 mm2 tværareal og for at opnå fuld virkning skal det være 3 faser + nul og jord. Jorden bliver måske den største udfordring, hvis det er en gammel ejendom, men mon dog ikke det er lavet. Hvis ikke er der al mulig god grund til at få det lavet, ikke alene for din skyld, men også for de evt. øvrige beboere
Hvis du har 3 faser og jord inde i boligen med kvadrat 2,5 eller mere, handler det om at få elektrikeren til at trække et 5x2,5 kabel ud til køkkenbordet, hvor kogepladen skal sidde.

Med venlig hilsen
ktm

 

Dit HPFI er ikke noget problem, men du har alt for lidt strøm fra en 10A enfaset sikring til at forsyne både vaskemaskine og kogeplader og ovn, der skal trækkes et nyt kabel og oprettes en trefaset 16 A sikringsgruppe.
Annonce
Vi er også i gang med el renovering, og her har elektrikeren anbefalet at vi får køkkenet og grej til at køre på en gruppe for sig selv, som akselj også skriver. Her er det endda uden vaskemaskine.

ktm har svaret på det. tængte bare at hvis du selv trak et nyt kabel til pladen så vilde det ikke koste en formue af få en
elinstalatør til og lave noget mere strøm til din plade.. men det kommer jo anpå hvormeget du selv vil lave af renoveringen
mhv Anders
Mange tak for alle jeres svar -det er ikke sådan når man ikke ved så meget om el -men for pokker man lærer en masse!

Så det er bare med at få en elektriker ud og på lavet en et eller trefaset sikringsgruppe på 16A (hvilket ikke var noget problem iflg. akselj)
Hvordan kan jeg se om der er jord på min tavle, og må jeg evt. selv trække de nye kabler (5 x 2,5 kvd) -sålænge det er elektrikeren der tilslutter det til tavlen og enhederne i køkkenet?
Og -lige til sidst; det kabel som skal bruges til køkkenet (16A) -bliver det tilsluttet enhederne med særlige stik -kraftstik eller lign?

Mvh. Martin
Du skal have en ny/ekstra trefaset, 16 amp. sikringsgruppe.
Det med selv at trække kablet må du efter regulativerne slet ikke, men tag en snak med din el-installatør om, hvordan.
På min induktionsplade er ledningerne skruet ind i en klemdåse på "maskineriet"

Med venlig hilsen
ktm

 

Ikke for at tage modet fra dig - men.......

Du bør/skal konsultere en aut. el-installatør inden du giver dig i kast med at installere så meget mere end der i forvejen er.

Det ser ud til at det er en gammel installation med 3 stk 10 A 1-fasede grupper - svarer til 1 stk 3-faset 10A gruppe.

Det kan så godt være at tilgangskablet til tavlen ikke er kraftigt nok og skal skiftes ( det er meget sandsynligt )

Det kan endda være at der ikke er 3 faser inde.

Derfor - kontakt din el-installatør.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis