Bore hul i fliser

Hej

Vi har faaet lavet nyt badevaerelse og skal tikl at bore huller i fliserne for at opsaette brusevaeg, knager, kroge osv. Mange haandvaerkere er bange for det fordi de frygter at knaekke fliserne.

Paa gulvet er der ret tykke braendte fliser og paa vaegene nogle tynde. Hvordan borer man. skal man bruge speciel bor. hvad hedder saadan et bor. 


kh. hilsen Mr. GDS 0
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har før boret hul i klinker, både til små kroge men også i forbindelse med industri (slagterier) boret store 8-10mm huller.
Tricket som jeg bruger er at bore stille og roligt, med slag på slagboremaskinen, indtil jeg er igennem emaljen. Herefter kan man sætter tempoet lidt op, men pas på ikke at "mose" boret igennem. Nice and easy, så skal det nok gå.

Et ganske alm. murerbor er hvad jeg har brugt, dog med SDS "fatning". (Kræver at slagboremaskinen har SDS grib.)

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Jeg har ganske som Trickster med held boret igennem fliser.
Jeg lader lige netop murboret, SDS, få kontakt med flisen, meget gerne med et stykke tape klistret over, hvorpå borestedet er tydeligt markeret.
Endvidere kører jeg meget langsomt med boremaskinen og trykker kun meget let, indtil boret er kommet godt igennem glasuren. Brug nogle sekunder på opgaven!
Det er aldrig gået galt.

Derimod har jeg haft enorme problemer med granitfliser, som har været kropumulige at gennembore på overkommelig tid selv med nye kvalitetsbor, fordi jeg ikke har turdet klø på med slagbor.

Med venlig hilsen
ktm

 

Man kan sagtens bore i klinker og fliser med korrekt bor uden slag.

I gamle dage hed de uniplus, men efter de er opkøbt af Irwin har de fået nyt navn, som jeg har skrevet i anden tråd herinde, de borer både i hårde klinker og tegl uden større problemer.
Og skal det være rigtig nemt, så er Metabo's batterimaskine med impuls-boring lige sagen. Der behøves hverken tape eller andre ting, boret glider ingen steder. Det virker langt bedre end forventet, og er suverænt til fliser og hvis man skal bore på skrå på en glat overflade.
Annonce
Enig med Koluda. Det eneste rigtige er at anvende de nævnte bor, kaldes vist også beslag-bor.
De er eminente til den slags opgaver. Og de SKAL anvendes UDEN slag.

De er også gode til montage af vinduer og døre. Murstenene flækker ikke nær så nemt som hvis man bruger slagbor.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

jeg rbuger at starte med små 3-4 mm og derefter gå op til 6 og sidst 8 l a n g s o m kørsel uden slag

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis