Kondens dannes ved indblæs/udsug - Genvækstanlæg

Hej,
Jeg er den lykkelige ejer af et LTR 3 EC varmegenvindingsanlæg. Knap så lykkelig er jeg pga. kondens dannet i nærhed af indblæs og udsug.
Der løber kondens hen over træloftet. Jeg fandt ud af det ved der dryppede vand ind gennem knast i stue og i soveværelse. Jeg bor i et 3 år gl. hus Umiddelbart ser isolering/udluftning ok ud. Men kondens er jo så vidt jeg ved "varm møder kold".

Genvækstanlægget kører ud fra hvad jeg ved upåklageligt. Har også lige skiftet filter. Efter at have løftet isolering væk, kan jeg se kondens dannet lige ved manchet.
Se billede: http://bricksite.com/hindbaervej7/billeder
Er der en af jer der ved om manchet er monteret korrekt?
Måske der findes et "alternativ" til hvordan jeg undgår problemet i fremtiden?
Kan jeg blot lade kondensen tørre ud i løbet af forår/sommer, eller skal jeg tørre nu?

Gode råd ønskes :-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det kondens fra anlæget eller et rør til et rum?

Har du lavet kondensafløb fra anlæg og kan det være frost som blokerer det?

mit kondensafløb kan fryse efter mange døgns frost, så løber vandet ud af "anlæget" men mit sidder over vognly så det gør ikke noget
det var dog en være gang sjusk , den måde det er lavet på
se at få lavet de gennemføringer ordentlig og så få lavet det lovpligtige eftersyn af en fagmand
kunne tyde på at der enten er noget der er monteret forkert eller ikke justeret rigtigt
det kan nemt være der skal en større rensning til hvis det ikke har kørt rigtigt
og pas på hvem du bruger til eftersynet , der er mange der kalder sig autoriseret ventlationsfirmaer , som ikke kan finde ud af at indstille det rigtigt
Kan du se, at gennemføringer ikke er korrekt udførte? Hvordan kan de næsten lave dem anderledes? (jeg spørger af uvidenhed :-))

Jeg har haft et firma ude for, at se på sagen. De mener ikke anlæg fejler noget. Tværtimod har rørføringen for lidt isolering. Rørføring kører over den almindelige isolering. Dvs. ophængt. Der er 30mm isolering på i dag. De mener der skal 30 mm. mere omkring de lange stræk. De målte stort varmetab i selve rørerne. Så indblæsningsluften blev meget hurtig koldt, når der var/er minusgrader på loftet.
De (Energibutikken i Randers) kunne samtidig vise mig hvor kondensen i rørerne kunne løbe ind ved loftudtag. Det lød faktisk som det helt rigtige. De kunne ved målinger se store varmetab. Ved udsug var der 24 grader og ved indblæs ca. 16-17 grader. Den kolde/varme luft i de kolde (ikke så godt isolerede rør) kunne skabe kondens.
Kan godt forstå de vil have mere isolering rundt rørene, hvis der er -6gr på dit loft på en kold morgen og 24gr luft inde i rørene har du en forskel på 30gr.
Du skal også gerne have 50mm isolering rundt røret fra anlæget til tagudkast
Flex rør på ventilationsanlæg er lidt fy fy, da det nedsætter luft gennemstrømningen rigtigt rigtigt meget.
Håber at du har pillet dampspærre tapen af, rundt vent. gennemføringen for at bedre kunne se.
Har selv monteret mine vent rør oven på spærene, i selve isoleringen og herefter 20mm isolering ovenpå rørene, for at undgå kondens problemer, med skumgummi klodser imellem for at undgå vibrationsstøj.

mvh johnia

Hej det beste er du får lavet fast rør og ikke flexrør da du mister ca. 20 % af din ind/udblæsning. kondens danner sig inde i røret da det er lavet i flexrør og isoleringen bliver meget våd inden i røret. Erik

Hygger mig bare (:

Rigtig mange tak for jeres gode input´s.

Der er som nævnt meget koldt på loftet. Selve rørerne er isoleret med 50mm. Måske jeg skulle udvide dette med ekstra 30mm?

Jeg regner med, at få et isolatørfirma (skal have fundet et) til, at give det hele en gennemgang i det tidlige forår. Jeg har haft tapen af rundt om ved ventilationsgannemføringen, og konstateret der er tørt.

De eneste steder jeg kan konstatere fugt/kondens er i flexrør. Disse flexrør der tilsynelandede også kaldes lyddæmpere, går fra de "alm." rør det sidste stykke ned til ventilen i loftet. Når det er fra ca. minus 5 grader, kan jeg ved niveau 2 (muligheder for 4 indblæsningsindstillinger) konstatere fugt/kondens i flexrør. Hvis jeg i disse meget kolde dage, går op på loftet og trykker på flexrør er der decideret is i røret.

Jeg har i sidste uge fået installeret en EL-varmeflade i anlægget. Dette har fjernet fugten/kondensen. Men dette burde jo ikke være nødvendigt. Jeg har sat temp på varmefladen til 21 grader. Jeg har monteret EL-varmefladen, da jeg ikke ønsker fugtskader på loftet. Jeg kan konstatere, at  hvis blot der er ordentlig varme i rørerne, er der heller ikke fugt/kondens.

Jeg har tænkt på, at isolere selve anlægget. Har en af jer kendskab til isoleringsplader der kan limes på metalflader?

Igen tak for jeres input.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis