skibsgulv - hvordan styrer man overfræseren?

Hej LDS'ere

Jeg skal i løbet af vinteren lave skibsgulv i vores sommerhus. Efter en rundtur på nettet, blandt andet her, har jeg fundet ud af metoden, MEN ingen steder står der noget om hvordan man styrer overfræseren, så den holder en helt lige linje.

Løsningen kan da ikke være at skrue et land fast i gulvet, for det kommer da til at se dumt ud med så mange huller.

Kan nogen hjælpe mig, please.

VH Søren
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næe, men du skal jo holde landet fast. på en måde.
Du ka enten købe/leje en aluminiumsskinne og tilhørende overfræser. Somglider på skinnen. Bla. kendt som en Festoskinne.
Eller du lægger noget tunkt på dit land/bræt. f.eks nogle sække med sand.
Eller du bruger et par lægter som støder mod den nærmeste væg. og fastgøres hver gang du flytter landet/brættet.

Men det er ikke voldsomt smart at bruge overfræser til formålet. Hverfang fræserjernet rammer et sømhoved et det jo kaput - jernet.
Jeg lavede det engang i et køkken, det brugte jeg et brædt som passede præcist i bredden med "næste rille" dvs at jeg kunne skrue det ned i den rille jeg havde fræset og så fræse den næste efter brædtet jeg havde 2 skruer sidende permanent i brædtet som jeg så bare skruede op og ned i gulvet (altå i foregående rille) - da jeg så fyldte rillerne op med fugemasse blev alle skruerhuller skjult

Det var self et problem med første rille og ude i enderne hvor ca. 5-7 cm ikke kunnes tages af overfræseren - her måtte jeg så bruge et stemmejern
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for jeres svar. FRW's løsning lyder ideel. Den vil jeg prøve at gå videre med.

Hpox: Hvis ikke man skal bruge en overfræser, hvad skal man så bruge?

Hvor dybt og hvor bredt skal man i øvrigt fræse?

VH Søren

Det ved jeg ikke.
Men man kan vel ikke fræse ret dybt uden at komme i kontakt med sømhovederne???
Jeg havde ikke søm i rillerne, så i mit tilfælde var overfræseren helt fin - men hvis dit gulv har søm i samlingerne/riller så vil det ikke gå

Det er lidt op til dig hvad for et look du er efter, jeg mener jeg lavede dem 6mm brede og ca. ned i bunden af de riller som mit plankegulv havde i forvejen - ca 5mm ned mener jeg
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jag lavede det i sin tid (min tid) i mit hvidolierede hørning egetræsgulv i køkkenet.

Jeg valgte en bredde på fugen der var samme bredde som indpakningsbånd til gaver. Så kunne jeg benytte gavebånd som bagstop, som du ikke må glemme. Fugen må ikke hæfte til bunden af rillen.

Fugemassen er iøvrigt dyr, der går mere til end man tror. Forarbejde, malertape på begge sider af rillen, det sorte stads går ned i overfladen.

Massen er heller ikke helt sort fra de forskellige producenter. Mener casco var mest sort, dana lims var grålig.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
rathje

Så lige dit spørgsmål.

Med hensyn til at gøre den ret-holdt fast; gerne i gulvets fulde længde; kan du jo gøre "landet" fast i den/de næste fuger/samlinger således bliver evt. skrue-huller jo dækket af fuge-massen.

Ellers kan du som en nød-løsning lave nogle propper med et "propbor" og lime disse i efter-følgende, husk at vende årene i propper og gulv samme vej, så bliver det "næsten" usynligt, og sortere dem efter farve i gulvet så du undgår en mørk prop i et lyst gulv-brædt og omvendt.

Du skal nok dække af i bunden evt. med en smal strimmel malertape, for at undgå vedhæftning i bunden, så fugen "kun" hæfter i siderne, et trægulv "arbejder" jo lidt, ellers kan fugen måske løsne sig med tiden, og det ville være en skam, når du har lagt så meget arbejde i at få et fint resultat.

Angående dybden ville jeg nok ikke fræse dybere end en mm over federen i gulvbrædderne, ellers kan du måske dykke dine "dykkere" hvis du ellers kan se hvor de er, hvilket nok er vanskeligt men et forsøg er det da værd.

En god kraftig overfræser til formålet er at foretrække.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak for fin respons, dette sted er guld værd.

;-) søren
Du skal bruge en dyksav med føringsskinne, sådan en rundsavs klinge holder bedre til det.
Mellem rummet mellem brædderne er sikkert fylt med skidt og nams som vil smadre dit overfræser jern.
Jeg har selv gjort det med dyksav og skrabet det sidste ude ved væggen med et stemmejern.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Hvordan holde dette her på sigt?
Holder fugerne?

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også