Kondes? på ståltag

Jeg har nogle udskure, hvor taget består af stålplader, lagt på lægter.
Fra tid til anden dannes der konens på undersiden af stålpladerne.
Vandet løber langs pladerne, til det når lægterne, hvor det så drypper ned, - nogen gange i ret store mængder.
Der er god udluftning i skurene, så det er ikke mangel på ventilation, der er årsagen.

Hvorfor kommer der kondens?
Hvad gør jeg ved det?

 Better safe than sorrow.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der mangler alligevel ventilation.
Der skal nemlig rigtig meget ventilation til fordi stålpladerne slet ikke suger fugt overhovedet.

Selv ved helt åbne carporte dannes der kondens i stille vejr.
Problemet er hvis stålpladerne, er koldere end luften inde i dit skur, så samler de kondens uanset næsten hvad.
Det er som en kold øl, på havebordet, en varm sommer dag.

Stålet er jo rimelig god til at optage, transpotere, og holde på kulde.

Jeg har selv et haveskur, dog med Fastloc enkelt lags plastplader, det kunne også lave "regnvejr"
Jeg satte et lag, billige bølgeplastplader, op på undersiden af lægterne, det har løst problemet fuldstændigt.
Og her er ventilationen ikke prangende god, den er kun tilstæde, i form af revner og sprækker.

mvh jens
@Jens
Jeg antager der er ventilation mellem dine fastloc plader og de billige bølgeplastplader?
Ellers er det vel bare at vente på at lægterne rådner, når/hvis de er blevet spærret inde?

Jeg havde overvejet at sætte isolering op på undersiden af mine stålplader.
Fx. Rockwool der spændes fast med ståltråd eller lignende. Men så vil mine lægter jo også blive lukket inde, - mere eller mindre.
Så jeg er ikke sikker på det er en god ide.

Jeg vil overveje det med nogle plader under i stedet.

Er der andre gode forslag hører jeg gerne fra jer . . .

 Better safe than sorrow.

Der er ikke lavet specielle tiltag, for at ventilere, mellem de to lag plader.

Der er lidt luft ind mod spærene, og i enderne, men dog kun i forbindelse, med det indvendige af skuret.

Der er ikke synlig påvirkning, af lægterne, her efter godt 5 år, nu er de dog også trykimpreneret.

Men der kommer ikke fugt mellem de to lag, jeg tilskriver det, at luften står rimelig stille, så der ikke tilføres ny fugt.

Men det teoretiske skal jeg dog ikke kloge mig på, men det virker hos mig.

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis