Tænding af petromax

Hej jeg har en ny Santrax 150 rapid. Da jeg startede den efter brugsanvisningen gik det fint,- i 10 sekunder, så brændte posen, og det har den nu gjort tre gange, jeg har én pose tilbage. Hjælp mig lige, det er lidt irriterende det her. Og dyrt!
Mvh
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Posen SKAL brænde.
Når blæselampen kører, posen er brændt og rørene er forvarmet nok åbner du hanen til lyskilden og lukker ned for blæselampen. så forvandler den askebold der engang var et net sig til en hvidglødende kugle der afgiver ganske meget lys.

Det er kun når lampen får et stød og aske posen knækker at man skal have ny på. den kan ikke tåle så mange tæv sådanne en lampe.

Jacob
Tak Jakob, men jeg synes nu ikke at lampen er blevet stødt, den stod på bordet og lyste i få sekunder og så røg posen ned.
Der er en fin video hos Petromax, hvor de viser hvorledes man gør og jeg synes altså at jeg gør lige som de gør. Kan det mon være poserne? De kan vel næppe være for gamle? Måske beskadiget? Jeg ved ikke hvad jeg skal se efter, de ser fine ud.
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Det kan være at den ikke har forvarmet længe nok. så kommer der flydene petrolium ned i nettet og så knækker det.

Jacob
Ok, jeg prøver med den sidste pose i dag. Og hvor længe er længe nok? Den er sgu så flot! Ellers må den bare hænge til pynt.
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Jeps, Jakob! Det virkede jeg havde ikke forvarmet længe nok, nu står den og hygger i ude i udestuen.
Tak for hjælpen!
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Annonce
Hvor lang tid forvarmer du så ?
Jeg kan ikke huske hvor lang tid den skal forvarme, og jeg har netop fundet min gamle lampe frem.

Hvis du kan hygge dig i din ude stue kører din lampe ikke optimalt. kører den optimalt er der for lyst til hygge.

Jacob
Jeg forvarmer ca 45 sek. og prøver så at lukke op, hvis det ryger og oser så lukker jeg igen og varmer lidt mere og så fremdeles. Jeg havde hældt noget ukvalificeret lampeolie på så den sodede til og glasset sprang. Og så ringede jeg til Max hos Petromax.dk og fik forklaret lidt om olie og net,-og glas. Så nu får jeg nyt på tirsdag, og så prøver jeg igen.
Nej den lyste ikke ret kraftigt, men den varmede og lugtede fælt. Så nu lufter vi ud med fuld knald på brændeovnene for her lugter ikke så rart.
Jeg har også en temmelig stor Petromax, lidt defekt, men ikke alvorligt. Den skal ud og varme i mit ene værksted, hvor jeg ikke har varme, det er jeg spændt på.
Jeg kan godt forstå at folk bliver bidt af de her lamper, der er virkelig udfordring i dem:-).
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Jeg har aldrig tændt en højtryks lygte indendørs. det sviner og lugter de for meget til.

Jacob
ja ja men jeg er altså ny her på vejen;-)

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis