Hvor flydende er flydespartel??

Hej.

Jeg vil gerne lave et stabilt svejset bord i værkstedet. jeg vil gerne have en bordplade som er 1000% lige, og havde derfor overvejet at støbe en bordplade, hvilket jo er relativt simpelt. Men herpå ville jeg så lægge et lag flydespartel, hvis det da ellers er så flydende at der er med til at gøre bordet (der bliver boltet fast i gulvdt) MEGET lige.

Men jeg har aldrig arbejdet med materialet, så aner ikke om det flydende ved flydespartlel måske er en overdrivelse.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige meget hvordan du støber det, bliver det aldrig 100% lige.

Køb heller en tyk jernplade på 10 mm, sådan cirka, det bliver bedre, og du kan have stel i bordet.


Mvh Thomas Hansen

Fair nok - 10mm stålplader der er 100% lige er heller ikke for nem at finde dog. Så skal jeg måske ud i en støbejernsplade der er planslebet, men så er prisen jo også pludselig en anden.

Tak for svaret dog.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Men det er jo ligemeget.
Hvordan vil du lave en absolut plan betonplade.
Ved at støbe den ud opå en absolut plan stålplade - vil jeg tro.
Flydespartel duer ikke, det har ingen slidstyrke - og som det siges, det bliver slet ikke plant.

Hvis du skal bruge noget som er plant skal du kikke efter en brugt maskine. måske tykkelshøvl eller stationær rundsav eller lign. Som har relativt store planslebne flader.
Må jeg have lov at spørge hvad du skal fabrikere, siden det skal være så lige ?

Mvh Thomas Hansen

På mit tidligere arbejde, havde vi svejseborde, af 50 mm jernplade, som var planfræste.
Det er rigeligt det nytter ikke, hvis det er mere plant, så nøjagtig er svejsning jo heller ikke...


mvh jens

... Jeg fifler med at lave mit eget limtræ, og diverse tråfabrikationer. Jeg har før haft adgang til et 7 meter langt støbejernsbord, som var uroligt rart at arbejde på og med, nå man ville lave præcisionsarbejde.

Men jeg var i reglen bare nygerrig om flydespartel flyder ud, så man kunne støbe en plade hvor overfladen (og ikke "underfladen" der hviler imod støbpladen) var vandret. For vand er jo vandret , og opførte flydespartel sig som langsomflydende vand, så ville det være en økonomisk og nem måde at få en vandret flade på.

Men den idé slår jeg ud af hovedet.

Har i øvrigt selv støbt et bord til min gamle Luna Perfect 803 3-fase sav, og lavet nyt ophæng mv., hvor jeg netop brugte en anden gammel støbejernssav som støbeflade. Den er lavet af fiberforstærket beton (hvor jeg tilmed har armeret), hvori jeg har indstøbt diverse gevind, kanter og skinner og den fungerer fantastisk. Kan anbefale ideen til alle der har en sav med en god motor, men hor resten er sløjt. Blev inspireret af siden www.woodgears.ca (fed side), men mere specifikt denne her artikel på siden http://woodgears.ca/reader/homemade_tablesaw.html.

Men tror modellen bliver noget i den her stil, bare med en 20mm støbeplade som bordplade: http://www.youtube.com/watch?v=kYbN2i-cQBA

Svejsearbejdet laver jeg på gulvet, der er et nogenlunde fladt betongulv .

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også