Afmontere IKEA-skuffer

Skinner monteret, skuffen klikker på skinnen, alt fungerer, du vil gerne have skuffen af igen, men HVORDAN ??
Jeg kan tage fronten af, men synes ikke lige der dukker noget indlysende op, man kan trykke/vride/udløse, og jeg vil ikke ødelægge noget...

Mon ikke der sidder en her, som har fundet ud af hvordan man gør det. Det er et nyt køkken, og skufferne er ændret i februar 2009, så det skal være folk med erfaring med et relativt nyt køkken, som kan hjælpe mig.

Og nej, montagevejledningen giver ikke svaret, og det er formentlig hurtigere at få svar her end på 70150909... 


MVH Leo

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke bare at løfte i forkanten på skuffen, når den er trukket helt ud, og så få rullerne op af skinnerne?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis du ser op fra undersiden af skuffen, så sidder der på hver skinne en lille hvid "kile" i plastic du skal trykke op med en lille genstand. Den sidder tættest mod fronten af skuffen.

Mens du presser den op mod loftet så kan du hive skuffen længere ud end beslaget kan komme. Da skuffen/beslag flexer lidt kan det godt lade sig gøre at tage en side af gangen.
Jeg har nu fundet fidusen, og det er tæt på det Søren foreslår, men jeg turde simpelthen ikke trykke hårdere på den måde du foreslog. 10-15 kg tryk udløste ikke skuffen.
Af med fronten, en lille skruetrækker ind fra enden og 'klik'. Man skal ikke brække med skruetrækkeren, bare trykke den ind.


MVH Leo

Hmm, - lyder noget besværligt ;-)

Har Ikea køkkenskabe fra 2008 med Bluhm-skinner (eller noget i den retning) og andre fra 2010 med de nye no-name skinner, - i begge tilfælde tages skufferne af med et kontant ryk ud og op med forkant i en glidende bevægelse.

Enig i at det føles som vold, men det virker, er det som er beskrevet i brugsanvisningen, - og det er samme fremgangsmåde de bruger i Ikea.
Annonce
Jeg besøgte IKAS i dag, og deres montør, som var ved at sætte køkken op gjerde det samme: Et hurtigt ryk opad med stort set lukket skuffe. Jeg har lige prøvet i mit eget køkken, det virker, men der skal rykkes til.

Jeg har ikke fundet det beskrevet i montagevejledningen til skufferne, hvor har du fundet det ?

MVH Leo

Nu har jeg kylet de der anvisninger ud, men det var så vidt jeg husker aftegnet med en hånd under siden af skuffen og en under forkant, - og så to røde pile som viste at man skulle trække ud og op.

Synes bare det er træls, at de er gået fra Bluhm over til nogle no-name skinner. De skuffer jeg har med selvlukkende Bluhm-skinner er bare rarere end de tilsvarende med no-name-skinner.
Bluhm har ikke nær så meget modstand, når de skal åbnes og overgangen til selvluk er også mere blød og glidende.

Havde ellers regnet med at jeg skulle have et Ikea-køkken, når det skal skiftes, men nu bliver det vist ved de Ikea-skabe som er installeret i bryggers og grovkøkken, - medmindre de skifter tilbage til Bluhm eller en anden skinne-leverandør, som kan lave det ordentligt.
Jeg havde ikke opfanget den tegning som ansvisning på afmontering, da den kom efter en stribe sider omkring justering af skuffefronter, men du har ret, det er beskrevet som du skriver.
Mht skinnerne har jeg heldigvis ikke prøvet dem der er bedre, så jeg kan bare mærke at det er temmelig meget bedre end det 1974 Vordingborgkøkken jeg rev ned...

MVH Leo

Hiv skuffen helt ud. Træk op i et ryk. Ikke hårdt. Bare et hurtigt ryk. Ligesom med et plaster. Har lavet en video der viser det. Send besked hvis du vil se den. 
dannfeldt skrev den 03-04-2020 17:47:35

Hiv skuffen helt ud. Træk op i et ryk. Ikke hårdt. Bare et hurtigt ryk. Ligesom med et plaster. Har lavet en video der viser det. Send besked hvis du vil se den. 

 Det er 10 år siden.. Jeg håber så sandelig at han har fået det fikset i mellemtiden.... 


Mvh. Christian M
 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis