Har svært ved at sætte i gear, hvad er der galt ?

Hej,
Jeg har en Nissan Perimera 1.8 Stationcar fra 2004 (modellen P12) som har kørt 100000kr. Den er indenfor den sidste år begyndt at skabe lidt problemer for mig.

Når jeg skal sætte den i 1 gear så kan det være ret svært. Jeg skal næsten volde gearstangen før den kommer i eller jeg kan slippe koblingen og trykke den ned igen. Nogen gange går det meget nemt og nogen gange er det utrolig svært. Den gør det også i de andre gear men værst er 1 gear. De andre gear er 2 og 3. Jeg mindes ikke at have haft problemer med 4 el. 5 gear.

Det skal siges at jeg har haft lavet service hos Nissan i garanti perioden og derefter er der forskellige mekanikere der har lavet service. Jeg mindes ikke at der er blevet skiftet gerkasse olie på den og hellere ikke kobling.

Har i nogle ideer hvad der kan være galt ?

donnib

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det lyder evt som om den ikke kobler helt ud, sidder dit koblingspunkt meget lavt evt?? formoder det er hydraulisk kobling på sådan en nissan,så problemet kan være din slave cylinder der er defekt, koblingstrykpladen kan være slatten, = ny kobling.
umiddelbart de ting jeg ville kontrollere som en start.

Sletskov

er der ikke kobl.kabel på sådan en fætter? Hvordan går nedgearinger? Børster den tænder? 100.000 tja, måske koblinger er død

 

håber da virkelig ikke at det er hans kobling der er død, da den ikke har gået mere medmindre at i filer på koblingen. men ja vil også sige at det lyder som om at den ikke kobler rigtig ud, gear kasse olie skal ikke skiftes, med mindre du skifter kobling da der er stor sanssynlighed for at at den selv smider det når man skifter koblingen, ellers burde gearkasse olien holde bilens leve tid. Men hvis den skære tænder , så ville jeg mene det er dine synkroniceinger, men synes også det lyder hurtigt da den ikke er ældre eller har kørt flere km. jeg mener at din bil er med kabel til koblingen, hvis det er rigtigt kan du ude i motor rummet tage kablet af din udrykker arm, på den måde kan du tjække om kablet er slidt.
Hvis du ikke kan få den i gear, prøv at slippe og træde på koblingen igen - så kan du nok. Tænderne i gearkassen få lov til at tilpasse sig igen. Det er måske synkromesh ringen inde i gearkassen som trænger til en udskiftning.
Jeg tro spørgeren har glemt sin tråd, han har ikke været på banen, siden den blev oprettet

mvh jens
Jeg er her stadigvæk, jeg har ikke vidst rigtigt hvad jeg skulle skrive. Jeg har stadigvæk mit problem og det er ved at drive mig til vanvid. Hvis jeg træder på pedalen et par gange hjælper det ikke. Hvis jeg presser hårdt til stangen kan jeg få den i gear. Jeg har haft et dårlig vane med at holde hånden på stangen når jeg kører + jeg rokker meget i stangen for at tjekke om den er i frigear. Det er en dårlig vane. Jeg ved ikke om dette har gjort noget.

Jeg har læst på nettet noget om synkromesh som måske giver problemer eller bøsninger eller led i ledene til gearkassen fra gearstangen.

Jeg vil også nævne an når det opstår at det er hårdt at få den i gear så når jeg presser så kan jeg også mærke lidt på bilen den rykker sig en smule. Jeg har endnu ikke fundet nogle tricks til hvordan jeg kan få den i gear. Jeg mindes også at have haft problemer med at få den i gear når bilen står stille og er slukket men for det meste mener jeg at jeg kan få den i gear når den er slukket. Jeg prøvede f.eks idag at sætte i 1 gear. Kunne ikke. Slukkede bilen så kunne jeg. Tændte igen, kunne ikke.

 

Hej
Jeg har haft samme problem med min Avensis, og efter jeg skiftede gærolie, så forsvandt problemet med det samme. Tjek om det er olie nok i gærkassen. Køb noget fuldsysntetisk gærolie f.eks. 75W90 og prøv. Det er simpelthen ikke rigtig at gærolie kan leve bilen ud. Dette falske påstand har jeg hørt fra flere dovne/dårlige mekanikere. De fleste bilproducenter foreskriver at olien skiftes ved 100-120.000 km.
Hej
Kør til en "rigtig" mekanikker og få justeret/kontrolleret din kobling - det er der problemet er !
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis