Startproblemer

Jeg har en Johnson 15 Hk, den starter fint og går rigtig godt, men når jeg så standser den efter en halv times tid er den umulig at starte igen. 

Efter en times tid kan den starte igen og der er ingen problemer.

Den køler tilsyneladende godt nok, men det tyder på et noget skal køles af,

hvad kan det være og hvad gør jeg.

VH Tags 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet at se, hvordan tændrøret ud, inden du starter efter en halv times venten. ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Er det en 2 eller 4 takt??

El-start?? hvordan starter den ikke.. snurre den, men springer ikke i gang.. eller sker der intet.
Lugter den af benzin når du prøver at starte??

Er den blevet sværrer og sværrer at starte eller er det kommet pludseligt??

Har du prøvet at give fuld gas når den er varm og skal startes??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er en 2 takter, med snoretræk,
Den kører fint rundt, og jeg tror ikke den er ved at drukne i bensen.
Jeg har mistanke om at det er tænding,  er der noget der slukker for tænding hvis den er varm, kan det evt. være kondensator der bliver varm.
Det er jo lidt svært at prøve tænding, når man ligger ude midt i lillebælt.
VH Tage
Skrevet af lynæs på 07 nov 2010 19:47
Jeg spurgte til tændrøret, fordi evt. saltaflejringer kan ses. I min længst forsvundne tid, som bådmekaniker, oplevede jeg et par gange, at problemet skyldtes en dårlig toppakning, d.v.s. at der trængte en dråbe ind i motoren efter stop, men efter et stykke tid i en varm motor var det fordampet, og den kunne starte igen. Men som sagt det burde kunne ses på tændrøret.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det problem har jeg set nogle gange, mit bud er tændspolerne, de bliver gamle med tiden og termisk ustabile.

Dr_Lyn
Ja jeg har haft en Yamaha, med samme problemer, her var det en defekt tændspole, der var årsagen.
Den startede som en drøm, når den var kold, men efter at have sejlet lidt, var den umulig at starte, det gjorte den først efter ½ times tid.
Der var  gnist på tændrøret, når den ikke ville starte, men det er ikke nok, at den kan lave gnist på tændrøret i fri luft.

Med afmonterede tændrør, og et træk i startsnoren, skal den kunne trække min 20 mm gnist.
Den yamaha jeg habde problemer med, kunne kun trække en gnist på 8 mm, efter skift af spolen, der kunne trække over 20 mm gnist, var der ikke startproblemer.
Husk at du aldrig må turne motoren, uden der er etableret et gnistgab til steel, ellers risikere du at smadre din tænding.
Selvfølgelig kan problemerne have andre årsager, sådan en ældre totakter kan være lunefuld.

mvh jens
Tak for svaret, det vil jeg prøve.
MVH Tage
Hej Lynes.

Jeg har gået og tænkt på dit svar, det er måske grunden, jeg har prøvet her hjemme i en prøvestand, men der kan jeg ikke fremprovokere problemet, men jeg kunne jo skifte toppakningen, så skulle det jo løse problemet,
Tak for jeres interresse.
MVH Tage
Jeg ville prøve tændspolerne først, med topstykket er der nærmest garanti for knækkede bolt mv. jeg ved ikke lige med johnson men på mange påhængsmotorer er "topstykket" slet ikke et topstykke men bare et låg der dækker kølekanalerne, cylindrene er blokstøbte. Jeg har også haft problemer med vand i cylindrene på en yamaha 28 hk, jeg tror årsagen til problemet var at de havde lavet et topstykke, derfor kunne det blive utæt

Dr_Lyn
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis