Brandsikring af stålbjælker og søjler

Hej Forum

Har lige fået revet hul i gavlen mellem den nye tilbygning og vores gamle hus, i hullet er der indsat en HEB 140 +100 øverst og 80*80 søjler i siderne til at bære.

Nu skal jeg have monteret to lag gips omkring jernet som brandsikring.

Men hvordan får jeg lige det til at sidde fast ?

Er der noget lim der kan bruges ? Det skal vel så være ret varmefast.
Må man bruge træ ?

Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan klares på flere måder.
Den nemmeste er at montere stålprofiler eller træ på bjælkerne først.

Kan monteres med boltpistol eller med selvskærende skruer.

Brandsikringen kan laves ved at hænge "fireboard" op omkring stålbjælken -  uden at pladerne  fastgøres til selve bjælken.
Se her; http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/xpdf/fireboard-final.pdf 

Om det er helt lovligt at monterer med træklodser ved jeg ikke.
Men metoden er at save klodser i præcis facon, med en millimeters overlængde, så de passer mellem flangerne. Dernæst tæskes klodserne ind i profilet så de sidder i spænd.

Tak for svarene og links, det skal jeg lige have læst lidt på.

Havde nu bare forstået at to lag A1 gips skulle kunne gøre det, men måske de her systemer er nemmere at have med at gøre.

Mvh

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Ingen træ som underlag for brandsikring af stålprofiler stål og gips eller andet egnet godkendt mat.

PC.

hmmm hvorfor egentlig ikke træ som forskalling - det er jo ikke forskallingen der brandsikre? Jeg har da jævnligt gjort ligesom Koulda nævner og har aldrig hørt et ord fra arkitekter eller lign.

Desuden smelter stål jo hurtigere end træ brænder....og hvis først ilden er inde og påvirke forskallingen hjælper brandsikringen alligvel ikke noget længere
Den bærende konstruktion SKAL være bransikker, da den er ja er bærende og der for BS 60= Bransikker 60 min
En bransikker konstruktion kan kan IKKE udføres med træ. konstruktionen skal også være brandsikker indefra om man så må sige.
En BS 60 (REI 60 A2-s1,d0) væg kan heller ikke indeholde træ. Heller ikke i dørfalse for at lette monteringen af dør.
En væg med træ i hedder BD eller REI 30/60
Men selvfølglig tag ikke mit ord for det hvis hr. Koludabyg siger det er det jo nok rigtigt. Han mener jo rigtigt meget herinde.
Så hvad ved jeg :-)
DBI (Dansk brandteknink institut ) kunne også være behjælplig med et lille råd, eller måske den lokale brandinspektør.

PC.

Den bærende konstruktion skal ikke nødvendigvis være BS, (brændsikker). Slet ikke i enfamiliehuse.
Brænddrøj er fint - BD.
Min egen tanke omkring brug af træ er at ved brand vil de skruer som gipspladerne er monteret på træet med, jo blive varme og overfører denne varme til træet inde bagved som vel så forkuller, og mister evne til at holde fast på skruen, hvorefter det hele falder ned.
Om det er en reel trussel ved jeg så ikke.

Ang. Gyproc og Fireboard, ser det jo fint ud med de clips til bjælkerne, de kan jo så også bruges til alm. A1 plader, men jeg mangler her noget jeg kan bruge omkring søjlerne hvor jeg ikke alle steder kan komme bag ved søjlerne.
Jeg har lidt svært ved at se at de vil sidde fast bare ved at skrue pladerne sammen rundt om søjlerne, uden at de direkte har fat i søjlen.

Nogen der har egentlige erfaringer med disse ?

Mvh


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis