Linoleum

Har et gammelt køkken som skal renoveres i et sommerhus, som jeg har købt. Der er tale om en virkelig hæslig linoleum som er limet fast på plader, som er banket fast med millioner af søm. Jeg ville gerne lægge linoleumsfliser (med kliksystem) oven på det eksisterende linoleum. Alt andet lig ville det være dejligt, såfremt jeg ikke behøvede at fjerne det gl. gulv som er lagt i tidernes morgen. Kan jeg det med godt resultat som følge? Det gl. gulv virker rimeligt plant og jeg vil egenlig også forsøge at lave lidt riller (årefræser) i det gl. gulv til el som jeg efterfølgende spartler op inden jeg lægger de nye linoleumsfliser. Har linoleumsflisernes tykkelse nogen effekt på det endelige resultat, altså skjuler tykke lenoleumsfliser bedre små ujævnheder i forhold til de mere tynde fliser?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan godt lægge et nyt gulv på det gamle, men hvor kan du købe linoliums fliser henne ?
Det var nok bedre at lægge et helt stykke så eventuel spild på gulvet ikke fortsætter ned i underlaget.
Jeg har set at Bauhaus sælger linoleumsfliser i forskellige størrelser som kan klikkes sammen. Nu er der jo et gammelt linoleumsgulv under det nye som jeg vil lægge, så det brude jo fange det der eventuelt måtte løbe ved siden af. Skal sådanne fliser limes fast eller kan de ligge løst når de er klikket sammen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er det linoliums klik skal underlaget opfylde gulvproducentens krav for rethed, som sikkert er +/- 2mm på en 2 meter retskinne, kan underlaget opfylde dette krav kan det sagtens lægges direkte på det gamle.
klikfliser er høje og du skal være utrolig påpasselig, når du skærer ud ved hjørner og for eks. rørgemmeføringer. De er rigtig svære at klikke sammen i hjørner og kanter og er IKKE tætte, selvom der er voks i indgrebene.

 

Jeg er ikke sikker på, at at gulvet er så plant så det opfylder kravet om +/- 2mm over 2 meter. Der er tale om et hus fra tidligt 1900 tallet så lidt ujævnheder må nok påregnes. Jeg må prøve men skal jeg også bruge lim til at lime fliserne fast eller kan de ligge løst?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så skal gulvet først rettes op, hvis der skal benyttes en klick løsning.

Kan jeg gå ud fra at gulvet nogenlunde bliver som det der er, såfremt jeg ikke retter det op? Det nye gulv vil jo vilkårligt følge det gamle gulv med de svejninger der er i sådan et gammelt gulv eller er jeg helt forkert på den. Det er helt stabilt over det hele og det som nok er mit største prbolem er mønstret i den gl. linolium. Skal jeg bruge lim eller kan sådan et gulv ligge som et flydende gulv?
Det vil uden tvivl give problemer ved samlingerne og mislyde, samt give efter hvis det lægges på et så skævt underlag.
Kan jeg lægge nogen anden form for gulv ovenpå eller vil det give samme resultat?
Ja, men ikke i klik form.
Så skal du lægge løse linoliumsfliser direkte på de gamle i stedet for.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også