Gammel tryk stik kontakt



Prøver at udskifte en gammel stik kontakt, men er nu i tvivl om hvorledes disse 4 ledninger skal tilsluttes den nye kontakt. Den gammel kontakt havde ingen symboler, så kan ikke se hvad der er fase og hvad der er nul. De 2 der udgår fra væggen er sort/grå (faktisk af stof) ligesom de 2 der kommer nedefra en samleboks rr sort/grå. Der var kun 2 klemmer i den gamle kontakt. Dem udfra væggen sad i den ene klemme med skrue og dem nedefra sad i den anden klemme med skrue,
Hvordan skal disse 4 ledninger tilsluttes en ny fuga kontakt ?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder usandsynligt at det var samlet som du beskriver... Et gæt vil være at grå er fase, og sort er nul. (Så begge grå skal under faseklemme, og begge sorte under nul klemmen i den nye kontakt)

Men det er kun et gæt, for at tjekke hvad der er hvad:
1. Sluk for sikringsgruppen...
2. Tag 4 stk. alm. samlemuffer - og sæt en på hver ledning.
3. Tænd for sikringsgruppen
4. Tag dit voltmeter/spændingstester, og mål mellem hvilke ledninger hvor der er 230V.
5. Når du har fundet de to ledninger med 230V mellem, så tager du din pol-søger til at finde den som er fasen.
6. Nu har du fundet fase og nul, for forsyning... Nu skal du have fundet ud af hvilken som er fase og nul, for den ledning/kabel som er afgang fra sin stikkontakt (Højest sandsynlig var det farve-ret samlet i den tidligere installation) men hvis du vil være sikker må du have fundet den anden ende af kablet og tjekke hvad som er brugt til fase og nul der.

Og husk lige at gøre det kabel der fast! Ellers kan det godt gå hen og blive noget scheisse!!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Har fundet en løsning med hjælp af en polsøger og fik sat stikkontakten op. Hvad mener du med at gøre kabelet fast ?
Har lagt nyt gulv og når jeg får sat fodpaneler op skal kabelet ind i en kabelkanal.

tak for hjælpen
Det var præcis det jeg mente. At gøre kablet fast, så det ikke bare hænger i klemmerne i stikkontakten!
Clips, bøjler eller en kanal. Det er ligemeget.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis