Teak stave????

Hej er ved at shine en gl. jolle lid op og er ved at smide lidt teak på men er lidt itvivl om hvordan jeg skal montere dem???? skal jeg have fuge imellem eller er det nok med fugen jeg vil lægge til sidst for at holde det tæt????
de bliver skruget fast på en vandfast blyfferplade tro jeg nok det heder.......... se foto

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil være sikker på, at dækket er tæt, skal du lave en membran mellem teakstavene og krydsfineren.
Hvis du vælger ikke at skrue teakstavene fast, men bare lime dem med sikaflex eller lignende til maitimt brug(nådning) til krydsfineren, kan du nøjes med at forsegle krydsfineren med et par lag epoxy og den samme sikaflex som du skal bruge til nådning.
Dernæst limer du de enkelte stave med sikaflex til underlaget.
Du laver mellemrum mellem stavene, så det ser pænt ud. På sikaflexen står der hvor stort mellemrummet max. må være.
Hvis du sætter malertape langs stavene, helt ude ved kanten til mellemrummet mellem dem, bliver det let, at fuge ud (nådde) mellem stavene efterfølgende. Det gør du med sikaflexen.
Når det hele er tørt, sliber du dækket med f.eks. en excentersliber.
Efterfølgende kan du vælge, at lade det stå som det er, eller f.eks. lakere dækket. Men vær opmærksom på at det bliver glat i vådt vejr, hvis du lakerer.

Sådan kunne du gøre, men der er også andre muligheder, med 2 lag krydsfiner, med membran imellem og skruer/propper til teakstavene, m.v.
Men til et projekt som dit, tror jeg godt du kan bruge den løsning jeg har beskrevet.

God weekend.....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Vær opmærksom på at lægge f.eks et stykke kasettebånd eller lign i bunden af nåderne, for at undgå fugemassen limer fast dertil. Ellers vil fugemassen hurtigt slippe stavene.
En snor kan også bruges på så tykke stave, det ser iøvrigt ud til at være fint arbejde du laver.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvad skal vi dog gøre for fremtiden? Det bliver svært at proppe en DVD ned mellem stavene

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Du finder nok på noget, skulle det blive aktuelt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
har haft en både savkyndig til at se på sagen og løsningen bliver stavene bliver savet 2mm. smallere så der er fuft mellem 
en form for membran mellem stav og pladen, boret op til propper, efterfulgt af sika fuge og så slebet
(med snor i bunden af fugen) :-) så jeg håber jeg på det er tæt og ikke vil arbejde så meget at det kommer til at skubbe det hele / ligne en flitsbuge)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har fået kendskab til et fugeprodukt, som forhandles af HF Marine, der kræves ikke forbehandling af fugen, og det tørrer IKKE ud i patronen, selvom det står et godt stykke tid. Desværre husker jeg ikke lige navnet men det kommer nok. Nå ikke, så får du et link i stedet.
http://www.hfmarine.dk/default.asp?...s&Item=419

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ok kender det ikke er det noget der dur?????

ps. tak for komplimentet lynæs
Efter deres fremlægning, er jeg overbevist om , det dur. De ville ikke ta' et dårligt produkt ind, og de 2 fordele er efter min mening vigtigt, for hvor tit har man ikke haft en ikke tom patron , som tører op til ubruggelighed i løbet af kort tid.
Men selv om jeg lægger vægt på at svar er selvoplevede, så gør jeg altså en undtagelse her, indtil jeg skal bruge noget igen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvordan påtænker du at lave afslutningen for enden af stavene?
Er det noget med en lang stav på tværs, liggende på skottet og stikkende en-to cm ud over skottet? Eller hvordan?
Spørger, fordi jeg er nysgerrig efter at vide, hvordan det færdige resultat kommer til at se ud....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

der bliver lavet en lang stav hele vejen rund i jollen som kommer ca. 10mm. over så det vand der måtte komme kan rande ud over kanten det er planen
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også