1lag 15mm fibergips - hvor tæt bør forskalling sidde?

Hej

90x250-15mm fermacell fibergipsplader på vægge. Pladerne er uden spartelkant og samles med fermacell klæbefuge. 2x2" forskalling på træskelet.

Hvad har Tømrerne her på siden erfaring med er det mest fornuftige mht. forskallingsafstand C/C- 30, 45, 60?
Umiddelbart er der foreskrevet 60 C/C, men bliver det solidt nok til at jeg får et pænt resultat der holder i mange år uden revnedannelse osv.?

Tak Rasmus
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det 900mm plader, så er det 450mm

600mm c/c er kun til 120 gipsplader
Det er nok mig der ikke fik forklaret mig godt nok. Forskallingen ligger vandret og pladerne kommer til at gå i længderetningen fra gulv til loft.

Med mindre det er totalt tåbeligt at have plader i fuld længde fra gulv til loft, så må i råbe op nu.
Forskallingen skal dog ligge vandret pga træskelettet den fastgøres til. Men kan jeg roligt lave 60 c/c mellem forskallingen? Det passer nemlig dejlig nemt med isoleringen mellem forskallingen hvis jeg holder de 60 c/c, men er det godt nok til de plader jeg bruger?

Tak
Rasmus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvordan fastholdes så de lodrette samlinger ?
Hvis jeg nu lagde pladerne ned istedet så ville jeg da stadig have pladesamlinger uden understøttelse.

De er jo limet sammen med klæbefuge, som "limer" pladerne sammen og (ifølge Fermacell) giver en utrolig stærk samling. Men jeg er også selv lidt skeptisk overfor kun et pladelag og de ikke understøttede samlinger, derfor søger jeg lidt input på hvad jeg bør gøre.
De skriver i deres montagevejledning:
- "Pladerne såvel som forskallingen kan frit monteres lodret eller vandret. Monteres pladerne den modsatte led af forskallingen, er løsholter ikke nødvendige bag langkantsamlinger. Dog skal kortkantsamlinger i så fald samles over forskallingen."


Den måde jeg har tænkt mig at montere mine 15mm plader er som vist på denne tegning fra Fermacells vejledning:
Det jeg er i tvivl om er hvorvidt de 60cm er for meget, og bør jeg gå ned på 45 eller 30.... ?

Fermacells egne anbefalinger er som følger:
" Ved vægge skal 10mm fibergips understøttes pr. 450mm. 15 og 12,5mm understøttes pr. 600mm i vådrum dog pr. 300mm".

Nogen med gode eller dårlige erfaringer med denne type konstruktion?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så vidt jeg kan se skal 15 mm Fermacell plader i vådrum monteres på underlag 300mm c/c.
Du skal finde brochuren om vådrum.
Det skriver jeg da også i indlægget lige før dit...

Men jeg har blot valgt 15mm plader til de andre rum også. Jeg ved ikke om det var pga. de 15mm du troede det var vådrum jeg spurgte til?
Nå på den måde.
Troede an man kun brugte de plader hvor det var absolut nødvendigt.
Er de ikke mindst 5 gange så dyre som alm. gipsplader?
Ja, jeg ville da også have valgt 2 lag alm. gips frem for fermacell pladerne.
Er det kun pga. Prisen du ville det? For nu får jeg næsten kolde fødder når du skriver sådan noget. Hvad er jeres erfaring med det?
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også