Udnyttelse af overetage

Hej alle
Ja så kører vi i det samme igen, men jeg har ikke rigtigt kunne finde det helt rigtige svar.

Jeg vil som sagt udnytte overetagen som pt. er et stort rum.
Huset er fra 1910 med bølgeeternittag uden undertag. men jeg tror nok der har været cementteglsten før og der er derfor nogle stivere fra spærrene, kan disse fjernes??
og hvordan med isolering og dampspærren og udluftning under taget, kan man lægge isolering direkte mod taget eller skal der undertag på.

Håber der er til at forstå hvad jeg mener.

Vh Nagrom
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange muligheder.
Vel kan stiverne fjernes. men hvis taget efterfølgende klasker sammen vil udnyttelsen af etagen jo blive noget begrænset. :o)
Isoleringen kan (formodentlig) lægges ud mod undersiderne af lægterne alt efter hvordan udhænget er konstrueret. Der skal nok osse laves tagrumsventilation i/ved kippen.
Der skal ikke undertag på, men det kan være en ide at sømme vindspærre på undersiden af lægterne - inden isoleringen opsættes.
Endeligt skal der min. 300 mm isolering i taget. Tror jeg. Når BR10 træder i kraft fra 1/1-11
Der er en del info om div. isolering på Rockwools Site.

http://guiden.rockwool.dk/vaerktoejer/arbejdsvejledninger/efterisolering/skraavaeg---efterisolering
Som det første skal du selvfølge have kontrolleret at spærfødderne er dimensioneret til at holde til udnyttelse af 1 salen, dette kan der måske være nogle forhindringer i også nemlig.

Når du skriver stivere, er det så på kryds af taget ( vindkryds ), eller er det et stoleværk som "bærere" taget ??? Det skal vi lige have afklaret.

Som hpox skriver så er det en god ide at lægge en vindspærre ud til lægterne, enten via plader eller banevare over isoleringen, og skabe lidt ventilation fra tagfod til kip, hvis denne ikke allerede er etableret.

Spærene ville jeg påfore xx mm spærtræ for at opnå plads til min. 300mm isolering i alt, gerne med de sidste 50mm isolering på den indvendige side at isoleringen, så gennembrydninger af damspærren undgåes.
Hvad mener du med spærfødder??
Stiverne går fra spærene og ned i gulvet og der er fjernet nogle stykker før vi købte huset.
De plader du snakker om er det bare noget krydsfiner eller er det noget specielle plader, og skal de bare sømmes/skrues direkte på taglægterne??
Tror ikke jeg vil køre helt til kip men stopper før for at få et fladt loft på ca.1 meter.
Det med ekstra spærtræ var jeg næsten klar over for at komme op på det 300 mm og for at rette op til gipsen.

Spærfoden er den del der går mellem dine ydervægge, altså bjælkelaget til evt. gulv på 1.salen.

Hvis det er stivere fra spærene og ned til bjælkelaget, har disse jo en stabiliserende effekt, og kan ikke sådan lige fjernes, uden at sikre sig at bærerevnen i stærene stadig er i orden, kan du sikkert få afklaret hvis du kender en tømrer, bygningskonstruktør eller ingeniør.

Evt. mål på spærene og et billeder, så kunne vi evt. afklare for dig om de sådan lige kan fjernes.

Med plader menes feks. masonitplader, huntonit, eternit, gipsplader, krydsfiner osv...

Ja, både opretning og påforingen af spærene klares nemt i et snup med større spærtræ.
Av ingen undertag.. Har været den tur igennem og vi har idag en fantastisk dejlig første sal

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/90821/afv/topic
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hej
Lige en lille ting, er der typisk ikke noget med manglende forankring af tømmeret til huset når man skifter fra tungt tag (cementtagsten) til let (eternitplader) ??
Du skal være sikker inden du lukker muligheden for yderligere forankring.Der røg en del tage på den bekostning i 99 !
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Hvordan kan man finde ud af det??
Jeg tror nok at taget er fra før 99 , men er ikke sikker.
Helt kort sagt.
Det er ikke noget problem.
Taget var blæst af for længst hvis det var tilfældet.
Og noget isolering og gips giver jo en beskeden vægtforøgelse.
Ikke for at være alt for pessimistisk men du bør sikre dig at det holder i årene fremover.
Det ser ud som en sag for en person med den nødvendige statiske indsigt.
Det ligner noget som beregningsmæssigt slet ikke kan bære sig selv i stormvejr og så med alle de møbler, personer mv der kommer i tagrummet.
Hvad med fundamenter og murværket??
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis