brændeovn vs varmepumpe (luft-luft)

Hej

Min kæreste og jeg har lige købt hus, som er el opvarmet.
Huset er et typehus fra høm fra 1973. Imponerende nok har tidligere ejer kun brugt for 11950.- på et år, hvilket er incl strøm til alm husholdning, vandvarmer også naturligvis el-radiatorene.

Men mit spørgsmål lyder på om hvilken investering der mon ville være den mest fornuftige.
Vi vil jo gerne skrotte de gamle elradiatore helt, men spørgsmålet er om det kan betale sig at udskifte alle de gamle radiatore til nye med termostater der fungere, også smide en brændeovn op, eller om man skal pille alle radiatore ned, og sætte en varmepumpe op samt (med tiden) et varmeflytningsanlæg så man helt ville kunne undgå radiatore.

En investering med varmepumpe og varmeflytningsanlæg ville løbe op i 18.000.- incl montering, ved ikke helt præcist med en brændeovn, men mit gæt er at det må ligge i samme leje ca.

Men hvad er mon bedst, og billigt at holde kørende?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok lidt svært at opstille det på den måde, for de har hver deres fordele. Varmepumpen vil jo stort set kunne passe sig selv når først den er indstillet, brændeovnen skal passes døgnet rundt hvis i vil have varme i hytten. Træ til brændeovnen er efterhånden også blevet meget dyrt hvis du ikke selv har plads og tid til at stå og skære det op kløve det og opbevare det i et år (helst 2 ) inden det skal på ovnen. Så er grunden du bor på mindre end 1000 m2. så drop det og køb et varmepumpe anlæg med varme flytning. Det må i ikke vente med at indstalerer.

V.h.  Håndværkeren
brændet får vi næsten gratis af en i familien der har brændekløvning som hobby. så brændet er ikke problemet.
Har læst på elsparefonden at en varmepumpe luft til luft kun anbefales til sommerhuse da varmen har besvær ved at blive flyttet rundt i større huse, og de mener ikke at sådan en varmepumpe bør anvendes med et varmeflytnings system.
Hmm så er man jo lidt i vildrede.

Men jeg har også hele tiden været mest indstillet på varmepumpen, men den kan jo så kun anvendes i stuen, resten af huset og værelserne skal jeg alligevel have købt nye radiatore til da varmen ikke kan komme rundt i huset.
Der er jo noget der hedder luft til vand varmepumpe, men det er muligvis fremtids musik.

Øh Hvilke rettigheder har du til at kalde dig Printz
Mit efternavn er Printz derfor.

Luft til vand systemet er noget mere omstændigt at montere, samt prisen for sådan et anlæg er en del dyere, ligger fra en 60.000 og op vidst nok.
Annonce
En varmepumpes effektivitet falder drastisk i frostvejr, så derfor ville jeg vælge at installere begge dele.
Brug varmepumpen så længe det ikke er fimbulvinter og så suppler med brændeovnen.
Endvidere synes jeg at varmen fra en brændeovn er langt behageligere end fra en blæsende varmepumpe.

Med venlig hilsen
ktm

 

der er naturligvis nogle hager ved begge dele. der er meget arbejde ved brændeovn som beskrevet ovenover.

Mht energiforbruget ved varmepumpe, så er den mitsubishi pumpe testet helt ned til -36 grader, og den har samme cop værdi ved 7 grader som ved -15. så hvis det holder er det jo lovende.

Bare du ikke bliver skuffet!

Med venlig hilsen
ktm

 

det ved man jo aldrig før man har prøvet det. Men en varmepumpe samt brændeovn er nok planen på lang sigt. Det er nok relativt gode investeringer på lang sigt.
Hvis ikke vi skal have varmepumpe skal samtlige elradiatore i hele hytten skiftes da vi jo ikke kan fyre 24 timer i døgnet.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis