Spisebord med decoupage og klarlak

Hej gør det selvr Jeg skal lave et spisebord med decoupage af forskellige gamle tegneserier. Jeg sliber bordet med til træet, det Er målet hvidt lige nu. Også vil jeg tapesere de gamle tegneserier på også give det klarlak bagefter. Er der nogle der ved om jeg kan bruge gulvlak til projektet? I stedet for klarlak. Da jeg kan få gulvlak billigt. Håber i kan hjælpe.

Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvlak er jo 1000 ting.
Du bliver nød til at forsøge dig frem. Hvad nu hvis lakken opløser farverne?
Eller gulvlakken ikke løber sammen på tilfredsstillende vis.
En rigtig GDS'er prøver sig frem. Inden han kvajer sig grundigt. :o)
Ja ved godt jeg bør prøve mig frem, men kunne jo godt være der var nogle af jer der kendte til gulvlak. Og evt havde prøvet noget lignende. Jeg er slet ikke i tvivl om det nok skal flyde sammen, men er straks lidt mere nervøs hvis vi tænker på om det til gulne hurtigere end almindelig klarlak. Og om man kan få samme dybde i som når det får mange gange lak.

Holder bordet også til at blive tørt af dagligt med mine små børn.
Syntes det ville være syndt hvis jeg havde lavet hele spisebordet, og prøvet mig frem og det så Er det forkerte

Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
Ja-ja.
Men der er jo mange forskellige typer gulvlak. Alkyd, akryl, to-komponent osv.
Jeg har brugt Flugger gulvlal, vandbaseret til bundplader i vinduer. Og det flød ikke rigtig godt sammen, uanset pensel eller rulle. Men det gulner ikke fordi det er akryllak. Det kan det underliggende træ gøre - hvis det ikke grundes med UV-bestandig grunder.
Derfor er det ikke ligegyldigt hvilken gulvlak du kan købe billigt. Nemlig!!!
Men ellers hører jeg gerne om projektet. Fordi jeg vil piano-lakere mit spisebord. Steinway-lakering jo.
Hey

Jeg tænkte på om gulvlak er egnet til et bord, hvor der skal spises madvarer af,- om det kan afgive ting man ikke ønsker.

Men ellers sjov ide.

Jeg lavede et toiletbrædt en gang, efter samme metode. Det holdt dog ikke evigt, da det var svært at få papiret til at følge brædtet 100%.
Desuden er papiret "blødt". Dvs det er svært at få en overflade der er 100% så hård og robust som en ren træ-bordplade.


mvh jan
Det lyder som et spændende projekt.
2-komponent klarlak til biler, kan klare jobbet.

Men der er jo også en anden og lettere løsning.
Sæt kantlister lidt højere end bordpladen, hele vejen rundt om bordet.
Lav dem f.eks. 4 mm højere.
Læg dine tegneserier ud over bordet og placer en 4 mm klar lexanplade ovenpå.
Den skal naturligvis passe indenfor rammen du lige har lavet.

Fordelen er, at du kan skifte "tema" under pladen, alt efter humør og f.eks. årstid.
Lige nu kunne det være flotte efterårsblade.

Bordet og listerne kan du jo f.eks. male i en neutral farve, der vil passe til forskellige "temaer".

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Jeg hælder mest til at lakere bordet, i forhold til en glasplade da mine 2 piger er under 2 år begge, så der bliver spildt og tørret meget op. Hvor med en glasplade tror jeg det løber Ind under på tegningerne.

Men kan man gøre en gulvlak dyb i lakken sådanne så det får noget dybde.

Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
Hejsa,
så i et program at man kunne bruge skibslak - aner ikke hvad det er men se her http://www.tv2nord.dk/default.asp?pageid=4&mode=search&programmesearch=vizitten&programmepartsearchcategory=&submit=s%f8g på et tidspunkt fortæller hun om spisebordet med decupage.
MVH Betty
Jeg bruger selv en del Yachtlak til træværket på min sejlbåd.
F.eks. kan du bruge denne her:
http://www.minreklame.dk/bauhaus/1/.../yachtlak/
Den er let at arbejde med, hvis den har en tilpas temperatur, og resultatet bliver flot.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også