Skruen i vandet??

Der er en soldrevet båd der vil sejle jorden rundt - i hvert fald lant -

Den sejler kun på solenergi og en spand batterier.

Jeg forstår bare ikke konceptet i skruerne?. De sidder i enden af pontonerne og lige i vandoverflade.

De vil da ikke have kontakt med vandet i bølger. Og hvorfor ½ i vandet. Hvis det er pga. manglede motorkraft kan de da bare snurre langsommere nede i vandet.
Du kan se det på filmen her til højre ca. 1:45 inde

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kender ikke lige nogen teknisk grund til det.... Men måske der er andre der kan noget teori??
Den eneste grund jeg lige kan kome på er at skruerne faktisk kommer ligeså langt ned som pontonerne gør. Teknisk set er det jo en motorbåd og har ikke brug for nogen dybgang til at stabilisere med. det klarer bredden på skiwet jo.
Diameteren kunne så være mindre.. Men mon ikke der er noget med diameteren og den maksimale effekt der kan overføres?
Men sikker er jeg bestemt ikke.

Her er billedet af skiwet sakset.... Og det ligner jo "næsten" Dannebrog der vejer så smukt fra hækken....

MVH Njord
Den kan jo kun drive båden frem med ca. 7,5 knob.
Jeg tænker på alle de sejlbåde med påhængsmotor. Hvis ikke de kan få skruen langt nok ned i vandet har man jo det der piskeris der tæsker løs i den fri luft.
Det samme må jo ske her, når den topper bølgerne og på en del af vejen ned igen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nogle speed/racer-både bruger overfladepropeller, for at undgå den vandmodstand som gearhuset giver.
Måske er det forklaringen, det er jo nok vigtigt, den bruger så lidt energi som muligt...

mvh jens
Måske kunne man tænke sig:

A: At den stak en del dybere, lastet med proviant og grej til en tur jorden rundt?

B: At den "skruede sig ned" med bagenden, som man ser motorbåde i fart gøre, når der kom mere fart på?

- begge dele dog rent gætværk fra min side. Men spændende ser det ud :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Mere fart? maks fart er 7.5 knob, filmen er fra starten af turen, der er vel fuld lastet der.
Når en motorbåd skruer sig ned er det for meget motor til vandlinjen, eller fordi den er på vej mod at hel eller halvplane. Det gør den her ikke.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Man ser i hvertfald mindre af skruerne, når de har fut på, ude på åbent vand, end når de hygger rundt ganske langsomt, tæt på land.

Men jeg synes også det er lidt underligt med alt den plasken.. En soldrevet motorbåd, der var lydløs som en sejlbåd ville være endnu mere sympatisk og miljøvenlig, efter min mening.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Altså ud fra hvad jeg kan forstå fra de verse videoer på hjemmesiden er puntongerne nøje designet i forhold til mindst muligt modstand. for at undgå modstand fra et evt sejldrev (Ect.) er skruerne placeret i enden af puntongerne. Skruerne er surface piercing eller ventilated propeller der hiver luft ned i vandet. de fem bladede skruer er altså udformet på en måde hvorved bladene nærmest ligger vinkelret ud fra båden så de kan skovle luft ned i vandet og skubbe båden afsted. derved laver de maksimal fremdrift og minimal modstand.

http://en.wikipedia.org/wiki/Surface_piercing_propeller

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
I øvrigt går den i gennemsnit 8 kn, mere hvis der er brug for det men ved 8 er den mest effiktiv

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Det var i en artikel i Bådmagasinet eller Bådnyt hvor de skrev at den sejlede 7.5 knob - jeg læste det som maks. fart.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis