Hvor mange spots (LED)?

Vi er igang med at opsætte nye gipslofter i hele vores 1-plans hus. I den forbindelse trækker vi ny el og vil opsætte spots i loftet (LED). Huset er på 124 m2, 3 værelser, 1 bad, 1 bryggers, køkken/alrum og stue.

Jeg er meget i tvilv om hvor mange og hvor man bedst placere disse spots.

Jeg har lavet en plantegning hvor skitserne og placeringen af "de store ting" er placeret som vi tænker det.

Input og ideer modtages meget gerne.

/Jesp3r

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Synes personligt ikke at spots passer til alt, i køkken, gang, bryggers og badeværelse er spots geniale, de giver et godt og stærkt "arbejdslys" i forhold til antal er der både en effekt at tage hensyn til og det rent kosmetiske - selv regner jeg med ca, 10 spots pr 15 kvm rum, men så skal det være gode kraftige LED spots, 4-6W pr stk - sats på GU10 indbygningsspots og LED pærer, køb de billigste af de gode, dvs. dem hvor selve lyskilden er 1-3 kraftige high-power led's, og gå efter "warm white" ca, 2700 kelvin da de ligger tættest på halogen lys

I opholdsrum som stue og værelser synes jeg ikke spots er egnede, her er det bedre med alm lamper som giver mere hygge og giver mulighed for at oplyse de områder hvor man opholder sig, f.eks. sofagruppe osv.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Jesper,
Jeg er enig med frw. Jeg skal gerne lave et konkret forslag ud fra din plantegning hvis du ønsker det. Er der nogle rum hvor du gerne vil have dæmper på?

Har du i øvrigt overvejet at bruge LED lysbånd nogle steder? Man har mulighed for at lave noget rigtigt flot utraditionelt lys med båndene, samt bruge det til oplysning af køkkenbord under f.eks. overskabe.

Mvh
Nicolaj Elias Nielsen

Med venlig hilsen
AAPlus ApS

Hej Jesper,
Jeg har hermed lavet et forslag til dig. Som du kan se, er spottene i køkken/alrum ikke helt symmetrisk fordelt i forhold til rummet. Det skyldes at jeg har prioriteret at spotrækken i gangen fortsætter ind i alrummet. Det mener jeg selv er det pæneste, men det er jo smag og behag. Mængden af spot i alrummet er 28. Det kan dog reduceres til 22 spot uden at du får for lidt lys. Evt. kan nogle af spottene i køkkenet erstattes af LED bånd under overskabe (hvis I skal have det), eller andet arbejdslys. Man kan ikke få for meget lys i et køkken, men det bør kunne slukkes separat fra resten af rummet.. Jeg går ud fra at du vil have en eller anden form for lampe hængende ned over spisebordet, og du kan jo så evt. undvære de 4 spot der er over bordet. Bare der er en eller anden for for symmetri

Med venlig hilsen
AAPlus ApS

Hej

Jeg er ved at renoverer noget af mit hus og mangler i den forbindelse opdateret information om hvor mange LED spot man cirka skal bruge i et værelse på 13 m2 samt hvordan man finder en type spot som har så hvidt lys som muligt.

brænde manden
Annonce
Hej,
Du skal regne med omkring 1 LED spot pr. 1,5 m2, hvis du benytter en 4W LED spot i en god kvalitet på over 300 lumen. I dit tilfælde skal du dermed regne med 9 spot. Du kan også vælge en spotpære med lidt lavere lumen (omkring de 250) som er lidt billigere, men jeg vil da anbefale at du så øger antallet til 12.
Hvis du skal have hvidt lys, skal du gå efter pærer med en Kelvin grad på 4000 eller derover. Jo højere Kelvin des hvidere lys. Kommer du op på 6000-7000 vil lyset blive lidt blåligt ligesom dagslys.

Med venlig hilsen
AAPlus ApS

<p>Mvh<br /> Nicolaj<br /> <a target="_blank" href="http://www.aaplus.dk">www.aaplus.dk</a></p>
syntes 28 spot i et køkken alrum er for volsomt, jeg ville nok nøjes med spot i køkkenet og en fed designer lampe over spisebordet
mine spot i køkken er placeret med ca 80vm imellem hvilket jeg er godt tilfreds med
Hej
Hver gang jeg sætter LED eller halogen spot op, sætter jeg dem min. 50 til max 90 cm fra hinanden! Hvis det er LED køber jeg dem her: http://ledgruppen-shop.dk/loft-spot-4

Der kan du vælge om det skal være 4kant eller rund og om det skal være med 6,5W eller 3,5W LED pærer. De giver et godt lys og ser pæne ud. Jeg har sat rigtig mange af dem op som elektriker.

Hvis du bare skal have LEDpærerne kan de købe på ledgruppen-shop.dk eller ved Hammerum El ved herning

Med venlig hilsen

Kabel-aben
Go Påske
Hej

Du kunne også offer nogle kvalitetsspots i køkkenet, så vil dine madvare få den naturlige farve tilbage, f.eks. vil en SunFlux Halo 5watt med meget høj lyskvalitet giver naturlige farver på kødet og tomaterne - det gør jo det lidt mere spændene at lave mad.
Og så kan de lysdæmpes for hyggens skyld...

Afstanden mellem den enkelte spot afhænger af afstanden over det belyste område, eks. gulv vil det være ca. 1.5-2 meter, over bordet ca. 60-80cm.

Monter spotten så du undgår irriterende refleksioner fra blanke overflader...

Hvis du kan lide halogenpærens udseende, kan jeg anbefale at bruge LED pærer baseret på Halo optik, giver den mindst blænding fra nogen LED pærer jeg har set, kan købes
her: http://www.prolys.dk/sunflux-gu10-h...-ra95.html

Håber det hjælper på at vælge det optimale lys...

Prolys.dk - Autoriseret SunFlux forhandler

  • Kvalitets LED lys til den kræsne bruger...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis