Forskalling til gipsloft?

Jeg skal til at opsætte gipsloft (2 lag naturligvis) i alle rum i mit hus. Nu er det bare sådan at da huset blev bygget, har man åbenbart valgt først at lægge gulve og opsætte lofter (de små gipsplader, har glemt navnet), og derefter opsætte de indvendige vægge. Dvs min forskalling går altså ind over mine vægge. Nu har jeg ganske vist fjernet en del af mine indvendige vægge, men der er et par stykker jeg ikke skal røre ved.

Spørgsmålet er derfor nu hvad man præcist gør. Skører jeg blot de eksisterende små gipsplader til, således at der kommer til at sidde en lille stump over de eksisterende vægge? Og hvad gør jeg med forskallingen - der skulle jo gerne en ny op, samt en dampspærre og jeg skal have trukket nyt el mm. Kan jeg blot skære den eksisterende forskalling ca 5-10 cm fra vægge (eller helt tæt på væggen?). Det jeg tænker på er at jeg jo skal have noget og fæste den nye forskalling til, lige der hvor væggen går.

Derudover ville jeg også gerne spørge om det er helt tåbeligt, eller umuligt, at tage stilling til placering af spots og loftudtræk, efter man har sat loftet op? Jeg har adgang til lofftsrum naturligvis, og skal "blot" fjerne isoleringen, for at komme til oppe fra. Vi har nemlig ikke helt besluttet os for spots, placering osv - men vi er sådanset klar til at sætte loft op.

/Jesp3r

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er loft højden i dit hus... ?

Jeg ville hvis muligt ofrer de 22mm lofthøjde også opsætte den nye forskalling til gipslofterne på tværs af den eksisterende.
Hvis de der små gipsplader er 40x60 cm enten med skjult sømning, (Pin-uper) eller synlig ditto så kan jeg nu ikke se nogen grundt til ikke at bruge den gamle forskalling.
Enten er forskallingen monteret pr. 30 eller 40 cm. Hvilket jo passer smukt med store "full size" gipsplader.
Hvad er loft højden i dit hus... ?


Før vi rev lofter og gulve op, var lofthøjde 233cm - så der er ikke super meget at give af. :-s

/Jesp3r

Hvis de der små gipsplader er 40x60 cm enten med skjult sømning, (Pin-uper)


Det er nemlig lige præcis dem. Forskalling sidder i dag med 40cm, men for at holde 2 plader forskriver knauf jo 45cm cc?

/Jesp3r

Mon du ikke burde starte søndagen med at nærstuderer nærværende skrivelse, side 12.

Se her; http://gds.knaufdanogips.dk/xpdf/gds-3-0.pdf
Annonce
Det er Knauff's brochurer om glatte gipslofter det handler om.
Skrevet af jesp3r på 17 okt 2010 02:25

Det er nemlig lige præcis dem. Forskalling sidder i dag med 40cm, men for at holde 2 plader forskriver knauf jo 45cm cc?
Jamen, så passer det jo perfekt til 1200m gipsplader direkte på den gamle forskalling.

Det er fordi gyproc har beskrevet afstanden til 2 lag gips for 900mm pladerne, at der står 450mm c/c mellem forskallingen, men du kan jo bare vælge at smide 1200 gipsplader direkte på loftet.

Hvis ikke det er pinup plader, men plader der er monteret direkte på forskallingen.

Kan du jo også vælge at skrue gipspladerne direkte på det gamle loft under dine 40x60 gipsfliser.

Dette kræver bare lidt længere gipsskruer til lagene.

45 mm til første lag og 55mm til andet lag.
Mon du ikke burde starte søndagen med at nærstuderer nærværende skrivelse, side 12.

Se her; http://gds.knaufdanogips.dk/xpdf/gds-3-0.pdf


Den er skam nær studeret :-) Det er der jeg har de 450mm cc fra (2 lag gips på 90cm).

/Jesp3r

... men du kan jo bare vælge at smide 1200 gipsplader direkte på loftet.



Ca 200 stks 90mm plader er allerede indkøbt ;-)

/Jesp3r

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis