Spartle/slibe badeværelsesvægge

Nå, så blev jeg alligevel nødt til at oprette mig et sted, hvor der findes kloge gør-det-selv mennesker

Jeg er i gang med at renovere badeværelse i et 50 år gammelt rækkehus, som jeg lige har købt. I den forbindelse er jeg ved at spartle og slibe betonvægge, så de kan blive gjort klar til glasvæv. Det er allerførste gang, jeg selv kaster mig ud i at spartle, så derfor går jeg frem efter princippet : hellere spartle en gang for meget end en gang for lidt

Selve spartlingen har jeg ikke så store problemer med, synes jeg. Jeg startede med at spartle de meget ujævne steder (der hvor jeg har taget de gamle fliser af væggene) en gang med grov sandspartel, hvor der virkelig blev fyldt nogle ujævnheder ud. Derefter har begge de to vægge fået en gang over det hele med den samme grove sandspartel. Nu skal jeg så til at slibe igen, inden jeg vil give det hele en gang mere med den grove sandspartel (der er stadig nogle ujævnheder på tværs i det første område, som irriterer mig) - og til sidst skal det have med den fine sandspartel. (jeg har en fornemmelse af, at jeg ikke putter ret meget spartel på i hver omgang, så det er måske derfor, det skal have så mange gange ).

Slibningen er jeg dog godt og grundigt træt af - og det er jo i realiteten det, der skal gøres mest omhyggeligt. Kan jeg bruge min rystepudser med korn 120 sandpapir til at slibe hele vægge ned - giver det et godt resultat ? Eller skal jeg holde mig til den manuelle fremgangsmåde ?

Er der nogen, der har nogle gode tips og tricks til spartling af hjørner - både dem, der vender udad og indad (hvis det giver mening )... Altså både hjørner, der stikker ud i rummet (f.eks. omkring vinduet) og de hjørner, som går den anden vej... Ej - hvor er det svært at forklare, jeg håber virkelig, at i forstår det

Jeg har forsøgt at putte spartelmasse på udadvendte hjørner ved at holde mit waterpas mod, for jeg havde luret min murer gøre noget lignende, da han lappede store huller med mørtel... Men så trækker waterpasset ligesom spartelmassen af igen, når jeg fjerner den... Er jeg virkelig nødt til at skrue et bræt på, som bliver siddende, for at kunne lave hjørnet helt pænt ?
Og hvad med de indadvendte hjørner - jeg synes, det er svært at få spartlen ind i hjørnet og sikre sig, at man ikke får trykket den lidt for meget ind, så det buer indad helt inde ved hjørnet - giver det mening ?

Håber, der er nogen, der lige kan hjælpe en spartle/slibe nybegynder lidt videre

Mvh
hallie
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige allerførst: hvad har du gjort af vådrumsikringen? Den skal du ikke glemme.

Dernæst vil jeg sige at det virker som du godt på vej med at lære at spartle. Det tager lidt tid at få det rette håndelag. Og det er da muligt du lægger for tyndt lag på. Det burde ikke være nødvendigt at spartle mere end 3 gange: en gang til at få dækket de fleste huller, anden gang til at få det nogenlunde jævnt og endelig sidste gang til at tage de sidste "helligdage". Du er måske heller ikke hård nok med slibningen, men det er balance for man kan også hurtigt tage for meget.
Udvendige hjørner: her kunne du måske opsætte metalskinner man også bruger til gips. Med de andre er det vist bare at øve sig.

Til slibning vil jeg foreslå en excentersliber eller en girafsliber. Sidstnævnte har de bla. i Bilka m.m. De kan være ok til privat hobbybrug. Man skal bare ikke presse dem for hårdt, en af de svage steder er netop fjeder-akslen der går ned til slibehovedet.

Og til sidst: Du behøver ikke anvende forskellige grovheder i sandspartel.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Vådrumssikringen kommer - den bliver kun lavet der, hvor der er decideret vådområde : i brusekabinen og på gulvet Jeg er i gang med at spartle de andre vægge, som skal have glasvæv og ikke klinker.

Girafslibere har jeg aldrig hørt om - det må jeg vist hellere lige google... Men tak for dine svar
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ang slibning, hvis du er træt af det og hvis du ellers får det spartlet rimeligt hver gang. Så findes der er en anden løsing. Tag din brede spartel, og kør den hen over det spartlede område (når det er tørt), altså skraber let henover med bladet fremadrettet. Så tager du de ujævnheder der er i overfladen der stikker ud og gør en ny spartling besværlig. I teorien, hvis du er dygtig, så kan du lægge et nyt lag spartel henover igen uden at slibe. Og hvis du er dygtig dygtig, kan du spartle igen oven på det spartlede uden overhovedet at gøre noget. Men det kræver selvfølgelig lidt dygtighed Ellers bare slib det let med en slibestok, og spartle igen.

Ang udv hjørner (forstår fint din beskrivelse), se det er noget der virkelig kræver øvelse! Det letteste er altid spartelskinner, men går ikke ud fra du har det på Nu skal jeg se om jeg kan forklare teknikken for dig.
Hvis du nu spartler en vindues lysning, ville jeg starte med selve væggen i lysningen. Spartlen den og sørg for at få lagt noget spartel masse UD OVER hjørnet.Ret efter spartler du væggen på den anden side, inden det tørre. Tricket ligger i, for at få et skarpt hjørne, at du trækker spartlen på hjørnet og hele tiden ind mod vægstykke (et lille stykke ad gangen). PÅ den måde vil du få et skarpt hjørne.
Lidt svært at forklare.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også