Kogeplade ?

Hej

Jeg har et spørgsmål om en kogeplade på et alm. komfur som er 12 år gammel.

Det er ligesom min ene kogeplade på konfuret varmer mest på den ene halvdel, så når jeg steger kød skal jeg flyttte rundt på det, hvis det skal være ens..
Det er ikke mine pander som er skæve, da det er samme problem med helt nye pander.
Kogepladen er heller ikke skæv, og konfuret står heller ikke skævt.

Kan det lade sig gøre at kogepladen varmer mest i den ene side, min elektrikker siger det ikke kan. Enten virker den, ellers gør den ikke?

Mvh Sid
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sikke noget bavl... tror da den trikker skulle på skolebænken igen.
Inde i kogepladen er der en varmetråd, der ideelt set skulle have samme modstand i hele dens længde. Så skulle varmen på kogepladen være ligeligt fordelt. Skulle tråden derimod have et område (punkt) hvor modstanden er højere, måske fordi tråden er delvist knækket, eller det er en fejl i produktionen, vil dette område blive varmere end resten.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

I sådan en kogeplade er der normalt to eller 3 varmelegmer... Prøv at tænde på 1 og lig hånden på og se om den bliver varm. Når man tænder på laves trin, er alle varmelegmer i kogepladen koblet i serie - og hvis en af dem er brændt af - så er der ingen forbindelse og kogepladen bliver ikke varm, og du har fundet fejlen.
Jeg har prøvet at tænde på 1, og der bliver kogepladen ca. lige varm i "begge halvdele", kan den så stadig være defekt?
Skrevet af disneydk på 13 okt 2010 20:54
Jeg har prøvet at tænde på 1, og der bliver kogepladen ca. lige varm i "begge halvdele", kan den så stadig være defekt?


Hvis det er en alm massekogeplade - så er der ved det forsøg forbindelse gennem alle 3(2) varmelegmer som er i din kogeplade...

Men det udelukker ikke at det f.eks kan være selv drejeknappe som ikke virker rigtig på et eller felere trin.

Men jeg syntes også det lyder underligt at den kun varmer i den ene side af pladen - i min verden er de to eller 3 varmelegmer lagt rundt i cikler mellem hinanden i hele pladen, og ikke bare sådan at de del  pladen i to lagkage stykker

Du kan prøve at se side 4 i denne pdf http://efagbog.dk/pt/hft-0709.pdf
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis