Vandret vs lodret træbeklædnig

Jeg skal på et tidspunkt lave en tilbygning, og er ved at lave tegninger.
Jeg kan ikke rigtig finde ud af med mig selv om det skal være lodret eller vandret træbeklædning..

Jeg bor i et hus fra 1939, som er dobbelt muret. Men da jeg ikke er mure, har jeg valgt at lave tilbygningen i træ.

Er der nogen der har for og imod... Vandret eller lodret?

Venlig hilsen

Kenneth

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En af mange overvejelser man kunne lave, var at det ville være nemmere kun at udskifte det nederste bræt hvis de lå horisontalt, når de ,ad åre, begynder at forvitres og rådne.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Men træ af rette type rådner eller forvitrer ikke. Slet ikke hvis det vedligeholdes. :o)
En mellemvej kunne jo være at sætte beklædningen med 45 gr. hældning. Eller skiftevis lodret og vandret.
Eller bruge vandfaste X-finer plader. Og male dem sorte, så er det ligemeget hvordan de vender.

Det handler bare om at bruge fantasien - og lade det endelige arkitektoniske udtryk være afgørende.
Personligt ville jeg vælge vertikal beklædning, afsluttet i bunden med en eller to horisontale brædder - de lodrette kraftigt bagskåret som drypkant og med ca. 5mm afstand til de vandretliggende, men det æstetiske har jo ofte større vægt end det konstruktive!
Nu skal jeg lære dig et fremmedord hpox: Konstruktiv træbeskyttelse!
Ja, den danske sprog er en svær en!

"Lad falde hvad ikke kan stå"


http://vot.teknologisk.dk/6707
Skrevet af jmr på 09 okt 2010 14:14

http://vot.teknologisk.dk/6707
Ja, og?
Ændrer gerne 5 mm til 10mm hvis det er det som skiller os ad, men det er vel næppe nogen eksagt videnskab?


"Lad falde hvad ikke kan stå"

Annonce

Jeg har selv været i den overvejelse.
Jeg startede med at beklæde mit værksted, som klinkbygget beklædning med 1x7" trykimprægnerede brædder.
Det blev jeg efterhånden meget træt af, idet brædderne arbejdede alt for meget, og når det var tørt i vejret, åbnede beklædningen sig alt for meget og det var tydeligt at det var alt for svært at holde varmen inden døre.
Jeg rev derfor denne beklædning af og satte i stedet for krydsfinerplader, 16 mm så vidt jeg husker, på.
De gamle brædder bruger jeg så for at dække over samlingerne i pladerne og ikke mindste illudere 1 på 2.
På vedhæftede skilderi ses vestgavlen, som var den der holdt bedst, som oprindeligt, medens nordsiden ses som beklædt.
Håbet er til næste sommer at få skiftet vestgavlen ud også. 
Alle nedadvendende bræddeender er skåret af i 45 grader som vandnæse. Det ser ud til at fungere perfekt.
Som sokkel har jeg beklædt med sortmalede "eternitbrædder".

Og nu jeg er igang med at afsløre  mit fup og fidus kan jeg lige vise østgavlen, hvor jeg har snydt og lavet vinduerne om til "bondehusvinduer" ved at sætte nogle lister foran glassene!

Jeg er voldsomt meget tilfreds med den udskiftning.
Vinduer og døre man ser på billederne er 15 år gamle og var de allerbilligste jeg kunne finde på det tidspunkt. De er fuldstændig lige så friske og gode som da de blev monteret. Det ved jeg 100%, idet jeg var nødt til at flytte 2 vinduer på nordsiden og stod med dem i hånden igen.

Grundlaget for dette værksted på 112 m2 er en 60-70 år gammel, sløj staklade, som er isoleret og beklædt ind- og udvendigt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg vælger en vandret beklædning, for så kan jeg skifte de nederste bræt hvis det bliver nødvendigt.. 
Jeg tror det bliver den her type..

Klink har jeg godt set efter nogle år med vind og vejr, og det så ikke godt ud..
 

Nogle af jer skriver nogen med at bruge krydsfiner... Og nu kan det godt været det bare er mig.. men at bruge det udvendigt. Ja for at sige det som det er, jeg kunne aldrig finde på at bruge et udvendigt. Men det er nok bare mig

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

Nu kan du skrive "ja og?" ligeså mange gange du vil til mig - det skiller mig ikke ad. Jeg har ikke skrevet artiklen. Du kan henvende dig til Teknologisk Institut, hvis du uenig...

"ja, og?"
ktm

Syntes det ser rigtig godt ud, og umidelbart virker det da som en rigtig god ide.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

RH, du er velkommen til at se nærmere på det, hvis du vil!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også