Hvem skal give mig lov til at ændre bygningen?

Hej! Jeg bor i en gammel københavnerlejlighed på Nørrebro. I køkkenet bliver en god del af pladsen taget af en ret dumt placeret muret firkant ud fra væggen - jeg er rimelig sikker på, at det er en gammel skorstensskakt. Flere tilsvarende steder på de andre etager, er dette fjernet, og det er jeg også interesseret i. Men da jeg bor nederst er jeg nødt til at være helt sikker på, at det er noget jeg må. Og her er spørgsmålet så: Hvor finder jeg tegninger over bygningen, og hvor får jeg tilladelse til at ændre bygningens originale struktur. Er det kort- og matrikelstyrelsen evt.? Mange tak...
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tegninger af bygningen formodentlig fra KBH kommune. (Hvis tegninger findes)
Derimod skal du ikke spørge nogle om du må fjerne skorstenen. (Hvis det er en ejerlejlighed jo)
Men du skal sikre dig at den del af skorstenen der evt. står på næste etage bliver hvor den er.
Og der skal proffesionelle folk til at vurderer hvordan nedbrydningen skal ske. F.eks. et murefirma.
Men for at skaffe beskæftigelse til en masse embedsmænd så har København mange besynderlige særregler på bygningsområdet. Så for en sikkerhedsskyld spørg på borgerservice om der kræves tilladelse til nedtagning af gamle murede skorstene.
I hvert fald ikke Kort- og matrikelstyrelsen og ej heller Skov- og Naturstyrelsen!
Først og fremmest ejendommens ledelse/administrator og evt. kommunens Teknik- og Miljøafd.
Jeg ville nok undersøge meget grundigt, hvordan det ser ud i overboens lejlighed. Det ville være trist at få mange meter gammel skorsten ned i køkkenet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg er selv en del af ejerforeningens bestyrelse. Men den ledelse, jeg skal tale med, hvem er det så?

Hvis man fjerner skorstenen, selvom den har været bærende for den ovenover, kan man så afstive på andre måder bagefter - altså med fx jern henover loftet?
Dig selv og de andre bestyrelsesmedlemmer.
Selvfølgelig kan man afstive sig ud af problemet, men det kræver en nøje ingeniørberegning og vil formentlig ikke komme til at se fiks ud!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Så hvordan kan jeg komme til at føle mig sikker, at jeg ikke nedlægger noget, som skal være bærende?
Jeg ville i dit sted tale med en bygningsingeniør.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis