Vægtproblem hos BILKA.......

Hejmed jer alle.

Jeg skulle købe nogle grøntsager og lidt andre madvarer. Nemt og bekvemt endte jeg i Bilka (Vejle) og snuppede bla en pose gulerødder 1 Kg Økologiske iflg. tekst på både skilt og pose! 9,- ikke billigt, men OK.

Jeg ahvede en underlig fornemmelse af at være blevet et stort muskelbundt da jeg snuppede posen... Endnu inden jeg spise de gule stænger.... Kom forbi slik afdelingens vej selv vægt.... Smækkede gulerødderne på vægten.... Hvad tor I vægten sagde?? Nej ikke et kilo som både pose og skilt havde lovet... Men 906 gram..... Nå nu var jeg jo blevet lidt iriteret og vandrede tilbage til grøntafdelingen.. fandt en elev (tror jeg) og spurgte ham om det var disse 1 Kg poser med gulerødder der var skiltet om, jo det var det da... Så bag jeg ham vende posen og checke vægten fra "Vej Selv" vægten... Han kunne godt se der stod 906 gram, hvilket han dog også mente var mindre end et kilo... Men mærke dem ned mente han ikke der var nogen grund til.. ej heller at ændre skiltet osv...

Mon Bilka havde været lige så udglattende hvis jeg var kommet til kassen med varer med en pålydende pris på 100 Kr. og derefter havde lagt 90,50 Kr. og gået gennem kassen....

Prøv lige at checke om I også oplever de snyder på vægten...

Hvis der ikke snydes, så er vægt afrundingerne garanteret langt oftere i forretningens favør end kundens... Når der er trykt en vægt på posen der siger 1 Kg så er min forventning at der garanteres for at jeg som kunde får et kilo (inck skræl top osv.....) Og ikke langt mindre....

Kan I alle hygge jer :-)

PS- Jeg købte ikke gulerødderne...... Sådan er min reaktion som kunde.....

MVH Njord
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når supermarkederne har billige tilbud, erfarer min nøjeregnende hustru, en striks bogholdertype, at det er ofte, at de ikke lige har fået tastet de nedsatte priser ind i systemet, og man bliver bonet for den højere normalpris.
Sært nok oplever hun aldrig det modsatte, at tilbudsprisen er blevet glemt at blive rettet op til normalt.

Nu er ved særheder i detailhandelen, var jeg ude for en trist oplevelse den anden dag.
Jeg var inde i et lille lokalt Spar supermarked/købmandshandel.
Disse lokale købmænd bebrejder os, der bor i Udkantsdanmark, at vi ikke støtter de lokale forretninger.
Jeg skulle bruge nogle grøntsager, som iflg. div. guruer er så sunde. Der lå en pose med et blandet indhold af div. rodfrugter og den nuppede jeg så lige. Da jeg kom hjem var pastinakker og persillerødder slimede og lugtede surt. Rødbederne var dækket med et lag skimmel. Kun gulerødderne var tilsyneladene OK. ÆV
Gæt på, hvor stor min lyst er til at støtte den lokale købmand og hans varer til overpris.

Det er således desværre ikke kun de store der tager røven på os forbrugere!


Med venlig hilsen
ktm

 

det har jeg osså prøvet jeg købte slik men jeg syndes at det killo ikke vejet det samme som det sukker jeg hade med da jeg vejet sukkeret vejdet 1.35 kg men der stod kun 1 kg på posen men det endes jeg fik at vide at det var ikke deres problem og at vægten ikke var godkent da den stod ude i foretningen så jeg komtroler nu altid vægten med moget jeg kender vægten på
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Mener bestemt det er butikkernes pligt at sørge for at vægten er kalibreret, uanset hvor den står. Ellers kunne man jo også bare have et raflebæger ved hver vare hvor man skulle rafle om prisen.
Jeg tror nu også de fleste butikker vil sørge for at det er iorden, da der altid er sådan nogle vakse kunder som jer der finder ud af det .
Der var en overgang en del snak om de vægte der vejer grøntsager,- med at de vejede for meget. Vejede de nu posen med osv osv. Det samme med kødpakkerne,- folk gik også over og vejede dem på grøntsagsvægten (hvlket ikke er super hygiejnisk).

Jeg tror det er gulerodsproducenten som ikke har haft indstillet sin vægt ordentligt. Den skulle bilka så have fanget i deres kvalitetskontrol, eller taget sagen mere alvorligt. Men ikke sikkert at Bilkaeleven havde evner til det.
En anden vægt-finte. Jeg kender en der arbejder med industrivægte. Han var på servicebesøg hos en producent af frosne rejer. Vægten vejede ganske rigtigt og var kalibreret. men rejerne de røg lige igennem en bruser, så direkte i blæstfryseren, så de blev "glaseret " med vand. Dette skete ikke en men to og tre gange. Hvad gør det lige ved salgsvægten!!

Mvh
Jan
Poser med kartofler og gulerødder har næsten aldrig den angivne vægt, men de ligger normalt over, der er faste regler for hvor meget vægten må svinge i forhold til den opgivne, men 906 g. er helt klart for lidt.

Pakkeriet kan jo ikke komme 1/2 kartoffel i posen for at få det til at passe, den korrekte vægt hver gang kan kun opnås hvis man bruger en kombinationsvægt som afvejer mange portioner på ca. 1/3 eller 1/4 af slutvægten og så kombinerer dem der giver den ønskede vægt.

Frosne rejer er altid glacerede, og der er også faste grænser for vandmængden, grunden til glaceringen er ikke at snyde på vægten, men at undgå at rejerne bliver "frostbrændte" I har sikkert set frosset kød der har ligget for længe og er blevet tørt og trælignende i overfladen.

Derimod er det vand der udgør en ret stor del af en frosset kyllings vægt helt klart snyd.
Dvs. at de hele 90 øre, som du blev snydt for gjorde, at du blev så irriteret, at du ikke købte gulerødderne og derefter var nødt til at lave et indlæg om det herinde.

Ja ja - der skal ikke meget til i dagens Danmark..... *g*
Annonce
hej njord
Næste gang lukker du posen op og fylder den til den angivne vægt.
Tjae...

For nogen betyder det åbenbart ikke noget om der kun er 90 % af den vare der betales for i når man har betalt....
Vi du så også acceptere at di betaler for en bil med specifikke specifikationer og når den så leveres... Så er der altså lige en mindre motor og lædersæderne er skiftet ud med filt... Men modellen og farven er rigtig.. Så det ligner jo den bestilte vare....

Nej de 90 øre overlever jeg nok. Men hvis det så samtidigt legitimerer at et af de absolut største firmaer i DK kan nøjes med at levere 90 af det bestilte men fastholde prisen.... Så kan der snart være 10% når du tanker op.... Mærsk udvinder jo olien der ender som Benzin/Diesel.... Og her gælder vel samme måle enhed.... eller hvad?

Jeg har såmen bare nogle forventninger som forbruger der bestemt ikke blev indfriet.. Og ja jeg tog bare den stille konsekvens og handlede et andet sted.... Og det vil jeg sikkert gøre endnu mere... Har trods alt ikke langt til Rema 1000 og Aldi samt Daglig Brugsen......

MVH Njord
Har du prøvet at veje flrer poser for at være sikker på at det ikke var en enkelt smutter?
Arh njord - det eksempel holder da vist ikke i byretten - for der er da en vis forskel på, om man bliver snydt for 90 øre eller for 9000 kr (hvis vi snakker bil contra gulerod).

Men vores tolerance-tærskler er nok bare forskellige ;o) Og i modsætning til dig betyder en enkelt funden vare i Bilka med 90% indhold i, ikke nødvendigvis for mig, at Mærsk er i gang med en verdensomspændende svindelskandale *g*
Jeg kan godt forstå njord. Det er da selvfølgelig et lille dumt beløb, men det er princippet!

Det er ulovligt at snyde uanset om det er bevidst eller ej.

Der findes sågar en offentlig instans der tager sig af at kontrollere, at det nu også passer om man får den vare man betaler for!

Mvh Mærsk

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis