Vinduesventiler - hvad findes der?

Hejsa!

Jeg er på udkig efter nogle vinduesventiler (til udluftning) til eftermontering i nogle Rationel Domus vinduer (type A21.01, topstyret vindue m. fast felt foroven, link). Havde tænkt mig, at ventilen skal sidde i overrammen i den nederste topstyrede sektion.

Har dels set nogen fra Rationel, men disse skal tilsyneladende fræses ind i sidekarmen (link), og det er ikke lige GDS for mig! Det er dog meget diskrete, da de ikke fylder så meget.

Alternativt findes der nogle fra Duka (link), men jeg synes ikke disse er så diskrete på indersiden, da lukkemekanismen træder ret langt ud fra rammen. Disse er til gengæld ret lette at eftermontere.

Er der nogen der kender andre typer vindues-/udluftningsventiler, der er beregnet på eftermontering, men som også er diskrete (skal helst være "næsten" i niveau med rammen)?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er hulme da ikke nem ... :-)

Disse to typer ventiler herunder er, hvad jeg er vant til at montere:
http://www.carlf.dk/Katalog/Produkt.05/056477.HTM
http://www.carlf.dk/Katalog/Produkt.05/056471.HTM

Hvis du skal have spalteventiler, der knap nok må kunne ses, så er det ikke let! Så vidt jeg har oplevet gennem snedkerlivet, så er jeg ikke stødt på spalteventiler, der ligger plan med rammetræet. Jeg er nu og da ude for, at ventilerne skal males i en bestemt farve.

Det første link henviser til Biobes ventil. Den fylder kun 6 mm ud fra rammetræet. Dog fås den kun i eloxeret - nogen kalder det blank, sølv ... At male denne, det er ikke godt. Funktionen går så fløjten!

Det andet link henviser til Groruds spalteventil. Fordelen ved den er, at den let kan skilles ad og derefter rimelig let kan males i præcis den farve, du måtte ønske. Det sidste må kunne tilfredsstille dit behov for en diskret ventil.

Montering og udfræsning kræver lidt akkuratesse, men ikke værre end du burde kunne. Det bør helst være med overfræser. Har du ikke det, så lav en skabelon hvor du ud fra denne borer en række huller.

Rimelig let når man har prøvet det et par gange.


Svend Erik

Bygningssnedker

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også