Analyse af stepmotorer!!

Hvis man får stukket en stepmotor i hånden, uden nogle data angående
A+ A- og B+ B-      Ja det kan endda være med 6 eller 8 ledninger.

Skal man smide den væk, eller kan man finde ud af hvad der er hvad, og  eventuelt hvordan man finder ud af det?

Ja, Så kommer problemet med hvor mange volt, og hvor mange Ampere den skal have.
Skal man altid have fabrikantens anvisninger og beskrivelser?

Jeg har læst mange tråde her, men ikke stødt løsningen på dette problem endnu.   
Der må være en metode til det.

Mvh
Erik Møller Nielsen

 Min interesse er at lave små ting i træ, som kan bruges

til gaver, samt dekorationer af skabslåger,

Der er ingen grænser for, hvad der kan laves på

maskinen.




Erik Møller Nielsen


siger tusind tak til alle som har et godt tip, ris eller ros

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det jo et spørgsmål om hvad du har tænkt dig at bruge den stepmotor til !
Og så er det voltene der er det interessante, amp. eller wath forbruget er noget som er afhængigt af motoren viklinger / Antal Hk.
A+ og A- er en vikling. B+ og B- er en vikling, og sådan fortsætter det hvis der er 3- 4 eller flere viklinger. Spændingen er ligegyldig. På driveren indstilles maksimal strøm, så det er strømmen der er interessant. Når man ikke kender maksimal strøm kan man prøve at kigge på motorer med de samme fysiske mål, og så stille driveren til lidt lavere strøm. Hold øje med temperaturen på motoren. Hvis den ikke overstiger 40-50 grader er det ok.Vær opmærksom på at der også går strøm i motoren når den står stille.
Det er en fordel at forsyne driveren med en høj spænding, da det giver motoren et højere moment ved høje omdrejningstal.
Til eksempel er mine motorer til 5,5 volt, men driveren bliver forsynet med 50 volt.
På denne side er der gode tegninger af stepmotorer og og tilslutning til drivere. http://www.motioncontrolproducts.com/

Det er korrekt at "A" og "a" er én spole og "B" og "b" er én spole
Afh. om stepperen er beregnet til BI-polar i serie eller parallel, eller UNI-polar så kan den have 4,5,6 eller 8 ledninger

Spændingen er ikke helt ligegyldig... jo hårde man presser sin stepper og jo større den er, jo vigtigere er spændingen.
Under normale forhold så kan man gange den fabriksopgivne værdi med 10-15 gange. Og under optimale forhold kan man gå helt op på 25 gange

Der er dog ingen grund til at køre med højere spænding end man har brug for i sit system. Og slet ikke med små steppere
Det man får mest af ved at køre med høj spænding er høj temp= spild
 
Det er rigtig at man opnår et "lidt" højere moment ved høje omdr. på dine steppere, (se vedhæftet kurve) men steppere er ikke lavet til at løbe stærkt, der skal man over på et servor motor system

Ang. temp på steppere så bliver de varme, og rigtig varme når de står stille, for det er der de holder max. Mere advancerede systemer lader driverne gå ned på f.eks 25% når de står stille længere tid. Det er ikke farligt at en stepper bliver helt op til 80'C men der er normalt ingen grund til det hvis systemet er rigtigt sat op

Strømmen som styres af driveren sætter man som udgangspunkt gerne til ca70% af max som er opgivet på stepperen.

Strømmen er det der giver "trækket" og spændingen er det der giver omdr.

Der er MANGE parametre der bestemmer hvordan det "rigtige" system skal sættes op.
Det der er det rigtige setup for den ene er ikke nødvendigvis det er er optimalt for naboen.
Mange af de "hjemmestrikkede" systemer er tit styret af hvad man lige kan få fat i. Men sætter man sig ind i de helt grundlæggende ting i et cnc system så kan man komme rigtig langt med små midler, og gode idéer  Jo bedre man sætter sig ind i hvordan tingene arbejder sammen jo lettere er det at gøre rigtig brug af de ting man lige "falder over"


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hov jeg fik vist lige blandet et svar ind til en anden tråd også....
Mon ikke det går alligevel ?

Her er den manglende fil (håber jeg)


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Tak for alle de gode svar.

De er alle relavante.

Men hvordan finder man ud af hvad der er A+ og A-  /    B+ og B-?

Det jeg mener er at hvis man får byttet om på f. eks A+ og A-, så futter man vel driveren af.

Jeg ved godt at man kan måle gennemgang i de respektive spoler A+ og A- etc. etc.        Men er der en metode til at se hvad der er hvad.   
Man kan også måle modstanden, og de skal vel være ens på de to spoler.

Mvh

Erik Møller Nielsen


 Min interesse er at lave små ting i træ, som kan bruges

til gaver, samt dekorationer af skabslåger,

Der er ingen grænser for, hvad der kan laves på

maskinen.




Erik Møller Nielsen


siger tusind tak til alle som har et godt tip, ris eller ros

Annonce
Du brænder ikke din driver af ved at bytte A og a... Det er faktisk den måde man vender omdrejnings retningen på motoren :o)
Og når du ohmer dine spoler så tænk på at de alle er ens.... så giver resten sig selv.
Kig på den her side nederst

http://www.probotix.com/stepper_motors/unipolar_bipolar/

Og find så måleindstrument og blyant frem så er det ikk noget problem


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej Børge.

Tak for dit svar og udmærkede link.
Jeg tror bare at vi snakker lidt forbi hinanden, eller er jeg helt forkert på den.?

Jeg har lavet en skitse for at illustrere hvad jeg mener.

Er vi enige om at eks. A og eks. B er sådan man vender rotationsretningen på stepmotorerne,  Hvad vil der ske i eks. C og eks. D?

Vil man ikke futte driveren af her? 

Det er derfor jeg mener at det er vigtigt at man ved hvad der er hvad på en stepmotor inden man forbinder den til Driveren.

Mvh

Erik Møller Nielsen


 Min interesse er at lave små ting i træ, som kan bruges

til gaver, samt dekorationer af skabslåger,

Der er ingen grænser for, hvad der kan laves på

maskinen.




Erik Møller Nielsen


siger tusind tak til alle som har et godt tip, ris eller ros

Undskyld jeg er kommet til at kludre lidt med farverne på ledningerne.
Her skulle det vise bedre


 Min interesse er at lave små ting i træ, som kan bruges

til gaver, samt dekorationer af skabslåger,

Der er ingen grænser for, hvad der kan laves på

maskinen.




Erik Møller Nielsen


siger tusind tak til alle som har et godt tip, ris eller ros

Jeg ved ikke hvad det er du vil vise ?

Eks. A køre samme vej som Eks. B

Men C køre modsatte vej af D
og D køre modsatte vej af C


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

C køre modsat A og
D køre modsat A


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis