Trappe knirker


Hej alle LDS'er

Vi har en trappe hjemme i huset fra stuen til 1. sal i alt 12 trin. Huset er fra 40'erne, så det er trappen nok også.

Den knirker ret meget og man tror jeg det er ved at brække når man går op og ned af den. Går man ned af den og 30 sekunder senere går op af den igen er der dog næsten ingen lyd, som om samlinger eller andet lige er blevet blødgjort af den første tur ned af trappen.

Hvad skyldes denne knirken og hvordan kan den afhjælpes eller bare forbedres? Jeg har bl.a. læst andre steder her på forum at det kan være fordi den er knastør, så den f.eks. skal smøres med noget lindolie eller at den skal sømmes/skrues efter i samlingerne da samlingerne med vangerne giver efter og det er derfor den knirker så meget.

Se billeder af trappen nedenfor.

Billederne ovenfor er undersiden af trappen, hvor der er sat en træbeklædning.

Billederne nedenfor er selve trappen ovenfra


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den type trappe. (med indstemte trin), vil altid knage.
Det vil hlælpe at fjerne stødtrinnene, (de lodtet). Så er der simpelt hen ikke så meget der kan knage.
Det er osse muligt at fuldstændigt nedtage trappen og lime alting sammen med ekspanderende lim. Har jeg fået fortalt.

Det var ikke lige det svar jeg søgte Håbede der var en nemmere måde end den du foreslår. Jeg har også hørt at det var en mulighed det du foreslår, men som sagt, så håbede jeg der var en nemmere udvej.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


OK.
Men jeg er ikke sikker på om det virker.
Det såkaldet stødtrin er foroven sømmet ind i en liste og forneden ind i bagsiden af trinnet.
Det er muligt at der hjælper at skrue tingene sammen.
Det hele er sømmet sammen, med dykkere, som det er nu.
Dykkerne dykker du lidt mere.
Det sværeste er at skrue listen fast fordi der ikke er meget plads fra neden og op, måske kun 12-15 cm. Der skal forbores og evt bruges en vinkelskruetrækker til boremaskinen. Du skruer liste fast og stødtrinnet fast fra bagsiden med tynde fladhovede skruer. Måske størrelse, (tykkelse) 3,5 eller 4,0.
Det skal nok virke, men det er ret usikkert hvor meget er usikkert. Fordi det egentlige problem, at trinnene sigger i nogle huller i vangen og kun er sømmet fra ydersiden, bliver der ikke gjort noget ved.

Men det er jo det at sige til det at i de gode gamle dage måtte en trappe godt knage, hyle og knirke. :o)
Nu er jeg hverken toemrer eller snedker, men ville det ikke hjaelpe hvis man satte nogle klodser fast ( med baade skruer & lim) mellem trin og vanger nedenunder selve trinnene?

Det foerste jeg ville proeve var 'bare' at skrue klodserne fast i vangerne og se hvor meget det hjalp. Og hvis det ikke var nok saa ville jeg ogsaa skrue selve trinnene fast i klodsen (ovenfra) - men det ville saa blive en synlig loesning.

Hvis de knirker mest naa man traeder midt paa trinnet (midt mellem vangerne) saa skal der maaske ogsaa en 'tvaerstiver' paa


/Hideout

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis