Bejse et mahogni bord

Kan man mahognibejse et lidt slidt mahognibord. Kan man købe bejse til forskellige træsorter? Jeg havde tænkt at male bordet hvidt men syntes alligevel er det måske ville være pænere hvis det blev frisket op med bejse. Er det vanskelligt at arbejde med bejse?

<p>&#160;Tulle</p>
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ruth.
Du kan slibe den gamle lak af og give bordet en ny gang lak, det vil få bordet tilbage til sin oprindelige skønhed.
At male det vil være en døds synd

Bejse er forsåvidt ikke svært at arbejde med, jeg vil dog anbefale at du først prøver det på noget andet træ eller under bordpladen. Det stryges på med en blød bomulds klud, men du skal have gummihandsker og nok også et vandtæt forklæde på, for det er farve der vil noget. er det først kommet på de forkerte steder kan du godt glemme alt om at fjerne det igen. Får du det på huden skal det slides af.
Og ja du kan få bejse til mahonig, det er et pulver du blander op i sprit.

V.h.  Håndværkeren

Da det er mahogni er det meget sandsynligt, at det har fået shellak.
Afrens bordet og prøv at give det en frisk shellak. Prøv evt. først oppe under pladen for at se resultatet. Det bør have et par lag når du er igang. Påføres ved at væde en fnugfri klud og så tørre det over i træets langsgående retning i et så tyndt lag som muligt. Når det er tørt kan endnu et lag påføres og processen kan fortsætte så længe det synes nødvendigt. Fem til ti lag vil ikke være ualmindeligt. 

Mahogni bør traditionelt shellak poleres, også kendt som fransk polering (som også kan have andre betydninger i visse dele af bylivet ).

 
Resultatet er en fantastisk glød i træet, men det anbefales almindeligvis ikke til amatører at forsøge sig med fransk polering. Du kan selv google det og læse nærmere, herunder også hvem, der professionelt udfører opgaven.

P.S. Skulle du alligevel tænke videre over ideen om at male, så sælg hellere bordet til en anden, der vil beholde det i mahogni og brug pengen på at købe noget i fyr eller lignende, som kan males lige så tosset du lyster. Gammel mahogni bliver mere og mere sjældent og fortjener ikke at blive "pakket ind". Der er jeg helt enig med Håndværkeren. 

 

Hej Håndværkeren samt Lars On.

Mange tak for svarene - jeg vil prøve med shellak. Jeg kommer tilbage og fortæller om resultatet.
Mvh  Ruth

<p>&#160;Tulle</p>
Hej igen
Jeg har lige et tillægsspørgsmål: Da der var en del ormehuller på søjlebenet har udfyldt med fint træmasse, disse huller fremstår nu som små hvide prikker. Disse skal vel på en eller anden måde "males"?

<p>&#160;Tulle</p>
Shellakken er brunrød og vil farve ormehulsfyldningerne. Du skal ikke duppe hullerne først idet det vil give skjolder. Hele søjlen skal have ad en gang. Efter er par lag lak vil de formodentlig være godt dækkede (men naturligvis stadig til at se, hvis man går helt tæt på).

Husk at være lidt rask på fingerene når du arbejder med shellak, så du kun arbejder vådt i vådt. Den tørrer ret hurtigt, og hvis du får arbejdet i noget, der er begyndt at tørre bliver det rynket og grimt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også