Glasuld vs. Rockwool

jeg er ved at renovere mit hus grundigt.nye mure tag mm..jeg har fundet noget glasuld til en fornuftig pris,nu er spørgsmålet er glasuld dårligere isolering end rockwool eller er det kun fordi det er dårligere at arbejde med at det er billigere ?
Venligst den forvirrede skraldemand
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ikke.
Som bygningsisolering betragtet er der ingen forskel på kvaliteterne.
Isover har den helt store fordel at det kan komprimeres og at det er blødere at arbejde med.
Personligt foretrækker jeg glasuld, (hvoraf Isover er et af fabrikaterne) af ovennævnte årsager. Men Jeg bruger altid Rockwools Hjemmeside. Den er suverænt bedst.
Måske.
Men det er nu længe siden jeg har set glasuld af "tvivlsom kvaliter" Sådan mht. isoleringsevne og forarbejdning.
Det tvivlsomme gik vel mere på at det støvede ad h...... til og kløede tilsvarende.
Jeg har for netop anvendt den glasuldstype der hedder PRIMA. Ingen problemer der.
Hvilke materialer varmeisolerer bedst?
For at kunne beregne, hvor meget varme der slipper ud af vores huse, er det nødvendigt at sætte tal på materialers og konstruktioners evne til at isolere. Man arbejder derfor med forskellige værdier.

λ-værdien (Lambda-værdien)

Denne værdi angiver, hvor godt et bestemt materiale leder varme. Varmeledningsevnen måles i W/mK (watt pr. meter Kelvin) efter devisen: jo højere λ-værdi, jo bedre er materialet til at lede varme. Og omvendt: jo lavere λ-værdi, jo bedre isolerer materialet. Derfor er deciderede isoleringsmaterialer bl.a. kendetegnet ved at have meget lave λ-værdier.

Brug Knauf isolering, der er ingen giftige bindemidler i, det isolerer ligeså godt som både isover og rockwool, det klør stort set ikke, og generer ikke nær så meget i hals og svælg. Det anbefales dog stadig at bruge handsker og åndedrætsværn. Det opfører sig som glasuld mht forarbejdning, tilpasning osv. Sidst men ikke mindst, det er lavet af 80% genbrugsglas

http://www.lyrk.dk
Annonce
Nu var jeg ikke lige klar over at der var glasmangel i verdenen. :o)
hpox: jojo - det er den globale opvarmning der gør at vi skal beholde så meget sand på strandene som muligt, i stedet for at smide de op på vores lofter! :-)

Jeg har også brugt knauf og det er MEGET behageligere at arbejde med - ellers bruger jeg rockwool, da jeg synes at det klør mindre end isover og er nemmere at bearbejde... Køb dog de røde pakker fra rockwool, ikke de gennemsigtige med "isolerselv" da disse smuldrer nemmere..

/cs

Foretrækker helt klart Isover isoleringen.

Den er væsentligt mere formstabil end både Knauf og Rockwool isoleringen, også er den bedre komprimeret i pakkerne.

Knauf isoleringen
er behagelig at bruge, men mere tidskrævende pga. den er mere sej at skære i.
Skrevet af hpox på 01 okt 2010 21:51
Måske.
Men det er nu længe siden jeg har set glasuld af "tvivlsom kvaliter" Sådan mht. isoleringsevne og forarbejdning.
Det tvivlsomme gik vel mere på at det støvede ad h...... til og kløede tilsvarende.
Jeg har for netop anvendt den glasuldstype der hedder PRIMA. Ingen problemer der.

jem og fix føre noget der hedder super glass,det er et meget ynklig matriale.
en 100mm fylder kun ca 50mm selv efter langtid og der er hele smelted glasstykker i.
plus det falder fra hinanden og klør af h til.
så hele lordet blev kørt retur.
så der er stadig tvivlsom kvalitet der ude
Har også prøvet at kunden selv har købt isolering i forskellige lavpris mærker, nogle er okay men nogle er også noget værre møg, hvor kunder selv fik lov at isolere med det.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis